Thread: Eerste Nederlandse horloge met André Kuipers de ruimte in

Results 1 to 7 of 7
    Founder, site owner Ernie Romers's Avatar

Picture Eerste Nederlandse horloge met André Kuipers de ruimte in

Name:  Roland met prototype R.O.1 Space.jpg
Views: 740
Size:  162.9 KB De Nederlandse astronaut André Kuipers is woensdagmiddag 21 december aan zijn ruimtereis begonnen met een speciaal voor hem ontworpen Nederlands horloge om de pols. Roland Oostwegel uit Heerlen is de ontwerper en de maker van dit innovatieve horloge, de R.O.1 SPACE Special Edition.

In 2010 ontmoette Roland Oostwegel de Nederlandse astronaut André Kuipers bij ESA in Noordwijk tijdens het testen van Oostwegel’s wereldwijd gepatenteerde R.O.1 Shock-System voor horloges. André vertelde Oostwegel dat hij tijdens zijn eerste ruimtemissie zijn ‘gevoel voor tijd’ leek te verliezen. Ook andere astronauten klaagden over dit verschijnsel. Oostwegel besloot om dit probleem op te lossen met de ontwikkeling van een speciaal ruimtehorloge.

‘Mission time counter’
    Oostwegel stelde voor om een horloge voor André Kuipers te ontwikkelen, dat naast de juiste tijd ook in één oogopslag de verstreken reisduur, ‘de mission-time´ in dagen en weken zou aangeven. Hij ontwierp daarnaast een wijzerplaat waarop eenvoudig af te lezen is wanneer het ruimteschip één volledige omwenteling om de aarde gemaakt heeft. Dan moeten er namelijk 91 minuten en 59 seconden verstreken zijn.

Strenge kwaliteitseisen
    Aan alles wat met het ruimteschip ‘de lucht’ in gaat worden zeer strenge eisen gesteld. De veiligheid van de bemanning staat uiteraard voorop. De R.O.1 SPACE heeft in de testperiode alle veiligheidstesten met glans doorstaan. Mogelijke risico’s als gevolg van bijvoorbeeld reflectie, statische elektriciteit, glasbreuk of ‘verliezen’ van het horloge zijn door Roland Oostwegel opgelost in het ontwerp.

Gewichtsbesparing
    Om zoveel mogelijk (kostbaar!) gewicht te besparen produceerde Oostwegel als eerste een volledig uit carbonfiber bestaande kast waarin, naast de speciale SPACE module voor de astronauten, ook het R.O.1 Shock-System is ingebouwd. Ook de andere materialen, zoals titaan en keramiek hebben bijgedragen aan de gewichtsbesparing.
    Name:  Special Ed. rood keramiek.jpg
Views: 466
Size:  95.9 KB
    R.O.1. SPACE Special Edition - front
    Name:  Special Ed. achterzijde.jpg
Views: 430
Size:  42.7 KB
    R.O.1. SPACE Special Edition - back
    Naast Special Edition ook een Limited Edition
    Uiteraard kunnen ook ‘niet astronauten’ in het bezit komen van een R.O.1 SPACE Limited Edition. In de komende maanden produceert Oostwegel een beperkt aantal series van deze horloges in staal, titaan, keramiek en goud. Aangezien de ‘mission time counter’ op aarde geen functie heeft, is deze in de Limited Edition vervangen door een gebruikelijke dag- en datumaanduiding.
    Name:  Limited ed Goud zwart01.jpg
Views: 413
Size:  30.6 KB Name:  Limited ed Keramiek blauw 01 klein.jpg
Views: 436
Size:  32.7 KB Name:  Limited ed Staal zwart 01.jpg
Views: 408
Size:  29.9 KB Name:  Limited ed. Titaal rood01.jpg
Views: 402
Size:  30.2 KB
    Best regards,

Ernie Romers
    Site owner, Watchuseek.com

Please visit our Collection of Fine Watches & Accessories

Member EricSW's Avatar

Re: Eerste Nederlandse horloge met André Kuipers de ruimte in

Ik hoorde het vanmorgen toevallig op de radio, had het hier al willen plaatsen...

Mooi ding, met bijzondere techniek. Wel een mooi gegeven dat zo'n horloge speciaal ontwikkeld werd voor een ruimtereis. En nog mooier natuurlijk dat het een Nederlands horloge is!
    Current Collection:
    Breitling Chronomat Bicolor
    Seiko SRP043 'Spork'
    Seiko SNZF13 'Mini Sumo'
    Getat PAM Hommage 44mm PVD 'stealth'
    Wenger Commando Chrono 70731
    Watches from Festina, Diesel, Lotus, Esprit

Spreek je ook Nederlands? Kom dan naar:
    het Nederlandstalige WUS forum: Kaliber 2010

Moderator Lester Burnham's Avatar

Collector's itempje!

Mooihoor, die complicaties, kan me niet herinneren dat eerdere space-watches dit soort features hadden.

Member MHe225's Avatar

He, waarom moet ik dit nu weer lezen?? Vindt mijn bankrekening niet fijn. Te veel redenen waarom ik deze wel moet kopen: kompaan voor mijn Moon watch, Nederlands horloge, R.O. komt uit Heerlen, hemelsbreed ca 5-10 km van waar ik geboren ben, ik woon nu net buiten Space City, ..... Hopelijk vind ik een goede reden om dit horloge niet aan mijn collectie toe te voegen.

Interessant concept wel, jammer alleen dat het horloge voor Jan Publiek (u en ik dus) een dumbed-down versie van het origineel is. En verder vraag ik mij af hoe een automaat in de ruimte (geen zwaartekracht) werkt.

Ron

Moderator Martin_B's Avatar

Quote Originally Posted by MHe225 View Post
    He, waarom moet ik dit nu weer lezen?? Vindt mijn bankrekening niet fijn. Te veel redenen waarom ik deze wel moet kopen: kompaan voor mijn Moon watch, Nederlands horloge, R.O. komt uit Heerlen, hemelsbreed ca 5-10 km van waar ik geboren ben, ik woon nu net buiten Space City, ..... Hopelijk vind ik een goede reden om dit horloge niet aan mijn collectie toe te voegen.

Interessant concept wel, jammer alleen dat het horloge voor Jan Publiek (u en ik dus) een dumbed-down versie van het origineel is. En verder vraag ik mij af hoe een automaat in de ruimte (geen zwaartekracht) werkt.

Ron
    De orginele versie heeft een handgemaakte module voor mission time, errug duur, en zinloos voor het publiek, dus ik snap dat ze dat niet in die versie brengen.
    Wat betreft de automaat functie, het is niet de zwaartekracht, maar massa-traagheid die de rotor doet bewegen. Dus zolang je pols versnelt en vertraagt, zal de rotor bewegen.

Groeten,

Martin
    Spreek je ook Nederlands? Kom dan naar het Nederlandstalige WUS forum: Kaliber 2010

Moderator Lester Burnham's Avatar

Quote Originally Posted by Martin_B View Post
    De orginele versie heeft een handgemaakte module voor mission time, errug duur, en zinloos voor het publiek, dus ik snap dat ze dat niet in die versie brengen.
    Wat betreft de automaat functie, het is niet de zwaartekracht, maar massa-traagheid die de rotor doet bewegen. Dus zolang je pols versnelt en vertraagt, zal de rotor bewegen.

Groeten,

Martin
    Zwaartekracht versterkt dat effect normaal gesproken wel nog wat, toch?

Heb wel eens ergens gelezen dat een automaat werkt in de ruimte, maar dat het meer moeite/tijd kost om de volledige gangreserve te bereiken.

Member MHe225's Avatar

Hi Mart, Martin,

ben mij bewust dat massa-traagheid een rol speelt bij het opwinden van de automaat maar ik heb eigenlijk nooit een goed beeld gekregen hoe de verdeling massa-traagheid / zwaartekracht ligt. Veel van onze bewegingen zijn erg gelijkmatig en relatief langzaam, dus het massa-traagheids effect valt dan bijna uit te vlakken. Ik heb daar zelf wel eens mee zitten spelen (automaat met glazen achterkant) en bij bewegingen in het vlak van de rotor / uurwerk zijn tamelijk bruuske bewegingen vereist om de rotor te laten draaien. Voor de rest is het een kwestie van ontbinden in vectoren en naarmate de hoek met het vlak van het uurwerk groter wordt zijn allengs bruuskere bewegingen vereist om een opwindend effect te bewerkstelligen. Maar wellicht is mijn allereerste aanname gewoon niet correct en bewegen wij (en astronauten in het bijzonder) helemaal niet zo vloeiend en gelijkmatig.

Hoe dan ook, buitengewoon gaaf dat meneer Kuipers een Nederlands horloge mee heeft en dat het publiek deze klokjes ook kan kopen. Tgen de tijd dat mijn F.F.L.D. voldoende aangesterkt, zal de R.O.1. Space SE wel uitverkocht zijn en dus niet voor mij. Houd ik mij maar bij mijn maanhorloges van dat andere merk.

Ron

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread