Heel goed, Mart

misschien kun je ook een paar van de macro-plaatjes plaatsen? De meesten van ons zullen zo'n / dit uurwerk nooit in volle glorie kunnen bewonderen.
Drie jaar geleden kwam ik tijdens het servicen van mijn BMW motorfiets een roestvrij stalen pennetje tegen, 11.4 mm lang en 4 mm diameter. Anders dan met jouw horloge, Mart, durfde ik niet aan te nemen dat dit niet echt een functie vervulde en een lange zoektocht volgde, eerst in werkplaatshandboeken, daarna op de fora, onder andere hier:
BM Bikes & BM Riders Club Forum • View topic - What is 11.4 mm long, has a 4.0 mm diameter ......
Om een lang verhaal niet nog langer te maken, dit pennetje verzorgt de verankering / borging van het hoofdlager in het blok en is af fabriek nimmer geborgd ......

D'r zijn een aantal stuks specifiek gereedschap vereist, dus uiteindelijk heb ik deze klus laten doen bij een BMW meneer zo'n 400 km verderop. Motor loopt weer / nog steeds als een zonnetje. Blijkt dat dit euvel bij meerdere BMW's met hetzelfde blok uit een productieperiode van ca 1 maand voorkomt. Tijdelijke medewerker op dit deel van de productielijn?
Groeten,
Ron