Thread: Goedkoop horloge geeft de geest, wat nu?

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16
    Moderator Lester Burnham's Avatar

Goedkoop horloge geeft de geest, wat nu?

Een van mijn Raketa's is gisteren gestopt met functioneren. Het horloge (nog niet zo heel oud, <3 jaar) droeg ik voor het eerst in een tijdje weer eens en stond na een uur of 8 correcte tijdweergave ineens stil. Heb het horloge uiteraard eens opengemaakt, als ik aan de kroon draai zie ik alle wieltjes draaien en wordt de veer nog gewoon opgewonden zoals het zou moeten. Ergens daarna gaat het verkeerd. Als ik heftig schud beweegt het balanswieltje heen en weer (zie de pallet fork ook bewegen) en loopt de secondewijzer weer maar houdt deze ook al snel, na een paar seconden, weer op. Ergens tussen het afwinden van de mainspring en het in werking zetten van de pallet fork gaat het dus mis.

Geen flauw idee wat er aan de hand is uiteraard, ik zie door de bomen het bos niet met al die radertjes en veertjes. Aangezien het een horloge van een paar tientjes is lijkt het me zinloos om langs een juwelier te gaan, heb ook helemaal geen zin in heel dat gedoe. Iemand een suggestie? Openmaken, poging doen wat dingen uit elkaar te halen, het daarmee stierlijk verkloten en vervolgens weggooien?

Moderator Martin_B's Avatar

Re: Goedkoop horloge geeft de geest, wat nu?

Dit is natuurlijk hét moment om de eerste stappen in het horlogemakers vak te zetten, erger maken dan stuk kan niet
    Het kan iets simpels zijn, rommeltje in de raderwerken, volgens mij het meest voorkomende euvel bij cheapo chinezen, en op te lossen door openmaken, schudden en blazen. Het kan ook een gebroken as ofzo zijn, en dan is weggooien, of als decoratie aan de muur spijkeren een prima optie.

Je zou ook een donor kunnen kopen, en het uurwerk overlepelen, maar da's waarschijnlijk bijna net zo'n dure optie als een nieuwe.

Succes,

Martin
    Spreek je ook Nederlands? Kom dan naar het Nederlandstalige WUS forum: Kaliber 2010

Hey Martin, ja, ik vreesde ook al dat dit de enige optie zou zijn eigenlijk. Nouja, ga ik moed verzamelen en binnenkort eens wat gereedschappen tevoorschijn toveren :)

Member Bidle's Avatar

Of een aardige lokale horlogemaker opzoeken!

Zo ga ik binnenkort een oud beestje zelf een beurt geven onder het toeziend oog van een horlogemaker. Kosten nul en gewoon hartstikke leuk om te doen.
    Feel free to check out and make comments on my photo's: Click!

Member Racka's Avatar
    Ik heb toen een sekonda met slava uurwerk gekocht om uit elkaar te halen. Dat was goed gelukt, alleen het in elkaar zetten niet! Op zich ging het goed, alleen om de laatse brug terug te plaatsen moeten 3 asjes in de 'jewels' vallen en dat ging niet echt. Wat een pielwerk. na een hoop pogingen heb ik het maar opgegeven om het later weer op te pakken. Ik wil je niet ontmoedigen hoor ;), ik zou zeker een poging wagen, ervan uitgaan dat het lukt en dan met een voldaan gevoel weer lekker het horloge om je pols.

Quote Originally Posted by Bidle View Post
    Of een aardige lokale horlogemaker opzoeken!

Zo ga ik binnenkort een oud beestje zelf een beurt geven onder het toeziend oog van een horlogemaker. Kosten nul en gewoon hartstikke leuk om te doen.
    Ja, dat is natuurlijk helemaal perfect, maar die mensen staan hier helaas niet in de rij om mee te mogen kijken met mijn reparatiekunsten

Quote Originally Posted by Racka View Post
    Ik heb toen een sekonda met slava uurwerk gekocht om uit elkaar te halen. Dat was goed gelukt, alleen het in elkaar zetten niet! Op zich ging het goed, alleen om de laatse brug terug te plaatsen moeten 3 asjes in de 'jewels' vallen en dat ging niet echt. Wat een pielwerk. na een hoop pogingen heb ik het maar opgegeven om het later weer op te pakken. Ik wil je niet ontmoedigen hoor ;), ik zou zeker een poging wagen, ervan uitgaan dat het lukt en dan met een voldaan gevoel weer lekker het horloge om je pols.
    Gelukkig las ik je posting pas nadat ik al een poging had gedaan

Heb net dus getracht om het allemaal weer werkend te krijgen. Heb eerst maar wat macro-plaatjes gemaakt van het uurwerk zodat ik in elk geval zou weten welk schroefje in welk gaatje zou moeten bij het terug in elkaar zetten

Al meteen na het verwijderen van de eerste brug kwam ik een tandwieltje tegen waar een flink (en dan ook echt flink) stuk metaal tussen zat, een verdraaid snelle bingo dus

Na verwijderen van dat stukje metaal gebeurde er nog steeds niets, maar toen ik wat aan het pielen was (net zoals jij Rachid) met het terugplaatsen van de brug 'ontwondt' de mainspring zich ineens helemaal 'rrrrrrroetjsh'.

Toen ik de brug eenmaal vast had, met de juweeltjes op de juiste plaats, en een draai aan de kroon gaf begon het zowaar te lopen. Wat een heeeeerlijk gevoel!!

Hier nog een na-plaatje, heb het stukje metaal in de '0' gelegd voor de duidelijkheid. By the way, geen flauw idee waar het vandaan kwam :) Maar aangezien het nu weer loopt zal het wel niet al te cruciaal zijn geweest En anders merk ik het wel als er over een tijdje weer een issue is. Al met al een bevredigende bezigheid geweest!

Member MHe225's Avatar

Heel goed, Mart misschien kun je ook een paar van de macro-plaatjes plaatsen? De meesten van ons zullen zo'n / dit uurwerk nooit in volle glorie kunnen bewonderen.

Drie jaar geleden kwam ik tijdens het servicen van mijn BMW motorfiets een roestvrij stalen pennetje tegen, 11.4 mm lang en 4 mm diameter. Anders dan met jouw horloge, Mart, durfde ik niet aan te nemen dat dit niet echt een functie vervulde en een lange zoektocht volgde, eerst in werkplaatshandboeken, daarna op de fora, onder andere hier:
    BM Bikes & BM Riders Club Forum &bull; View topic - What is 11.4 mm long, has a 4.0 mm diameter ......

Om een lang verhaal niet nog langer te maken, dit pennetje verzorgt de verankering / borging van het hoofdlager in het blok en is af fabriek nimmer geborgd ...... D'r zijn een aantal stuks specifiek gereedschap vereist, dus uiteindelijk heb ik deze klus laten doen bij een BMW meneer zo'n 400 km verderop. Motor loopt weer / nog steeds als een zonnetje. Blijkt dat dit euvel bij meerdere BMW's met hetzelfde blok uit een productieperiode van ca 1 maand voorkomt. Tijdelijke medewerker op dit deel van de productielijn?

Groeten,
    Ron

Quote Originally Posted by MHe225 View Post
    Heel goed, Mart misschien kun je ook een paar van de macro-plaatjes plaatsen? De meesten van ons zullen zo'n / dit uurwerk nooit in volle glorie kunnen bewonderen.

Drie jaar geleden kwam ik tijdens het servicen van mijn BMW motorfiets een roestvrij stalen pennetje tegen, 11.4 mm lang en 4 mm diameter. Anders dan met jouw horloge, Mart, durfde ik niet aan te nemen dat dit niet echt een functie vervulde en een lange zoektocht volgde, eerst in werkplaatshandboeken, daarna op de fora, onder andere hier:
    BM Bikes & BM Riders Club Forum &bull; View topic - What is 11.4 mm long, has a 4.0 mm diameter ......

Om een lang verhaal niet nog langer te maken, dit pennetje verzorgt de verankering / borging van het hoofdlager in het blok en is af fabriek nimmer geborgd ...... D'r zijn een aantal stuks specifiek gereedschap vereist, dus uiteindelijk heb ik deze klus laten doen bij een BMW meneer zo'n 400 km verderop. Motor loopt weer / nog steeds als een zonnetje. Blijkt dat dit euvel bij meerdere BMW's met hetzelfde blok uit een productieperiode van ca 1 maand voorkomt. Tijdelijke medewerker op dit deel van de productielijn?

Groeten,
    Ron
    Hoi Ron, de enige foto die ik heb bewaard (wegens een overvol geheugenkaartje van mn telefoon, ik maak echt overal foto's van door een dag heen ) is de voor-foto van toen alles nog in elkaar zat. Maar goed, niet echt een mooie foto, was puur functioneel voor mij, toch:

Ik begon met het verwijderen van de brug, dat driehoekige stuk aan de linkerkant, met drie juwelen en het uurwerk (2609) erop, meteen daaronder kwam ik dus bij de oplossing.

Zou het trouwens kunnen dat mijn gevonden stukje afkomsting is van die 'schroefkop' of wat het ook is, bovenop de mainspring barrel? Ziet eruit alsof die is gehalveerd ofzo

Iemand trouwens een idee waarom dat onderste steentje op de brug er compleet anders uitziet? Met zo'n goudkleurig draadje erdoorheen?

Ik begrijp overigens wel dat je bij een motor wat voorzichtiger bent met dat soort gevalletjes, ik ga niet met 120 over klaverbladen heen terwijl ik op m'n Raketa (alhoewel Raketa: raket) zit

Member MHe225's Avatar

Quote Originally Posted by Lester Burnham

Zou het trouwens kunnen dat mijn gevonden stukje afkomsting is van die 'schroefkop' of wat het ook is, bovenop de mainspring barrel? Ziet eruit alsof die is gehalveerd ofzo
    Lijkt er inderdaad verdacht veel op dat de halve schroefkop het stukje metaal is dat je gevonden hebt. Joost (nee, niet ons medeforumlid) mag weten hoe het mogelijk is dat de helft van die kop er af valt en vervolgens door het uurwerk heen gaat wandelen.

Vraag mij ook af als je 5 (of zo) van deze raketten naast elkaar legt, hoe verschillend die zijn; mij bekruipt bijna het gevoel dat deze een beetje lukraak in elkaar geschroefd is met onderdeeltjes uit een graaibak (zoals het compleet andere steentje). Veel lachen voor weinig geld

Jouw opmerking over de motor is precies waarom ik destijds besloot op zoek te gaan, het blok uit elkaar te (laten) halen om uit te vinden of het borgpennetje inderdaad uit de houder gevallen was, of dat het een extra exemplaar was. Als dingen mis gaan, loopt hoogstwaarschijnlijk het blok vast en loop je het risico onderuit te schuiven. 'n Knaap in de UK kwam tijdens de post mortem van zijn vastgelopen blok erachter dat dit pennetje (eigenlijk de afwezigheid van) de boosdoener was. Blok revisie kostte hem bijna £2,500

Ron

Quote Originally Posted by MHe225 View Post
    Lijkt er inderdaad verdacht veel op dat de halve schroefkop het stukje metaal is dat je gevonden hebt. Joost (nee, niet ons medeforumlid) mag weten hoe het mogelijk is dat de helft van die kop er af valt en vervolgens door het uurwerk heen gaat wandelen.

Vraag mij ook af als je 5 (of zo) van deze raketten naast elkaar legt, hoe verschillend die zijn; mij bekruipt bijna het gevoel dat deze een beetje lukraak in elkaar geschroefd is met onderdeeltjes uit een graaibak (zoals het compleet andere steentje). Veel lachen voor weinig geld

Jouw opmerking over de motor is precies waarom ik destijds besloot op zoek te gaan, het blok uit elkaar te (laten) halen om uit te vinden of het borgpennetje inderdaad uit de houder gevallen was, of dat het een extra exemplaar was. Als dingen mis gaan, loopt hoogstwaarschijnlijk het blok vast en loop je het risico onderuit te schuiven. 'n Knaap in de UK kwam tijdens de post mortem van zijn vastgelopen blok erachter dat dit pennetje (eigenlijk de afwezigheid van) de boosdoener was. Blok revisie kostte hem bijna £2,500

Ron
    Hehe, ja, ik begrijp wel waarom er geen exhibition caseback opzit :)
    Alhoewel het er trouwens op ware grootte (zo op een foto is alles uitvergroot uiteraard) nog best acceptabel uitziet in eerste instantie.

Ik heb nog genoeg andere horloges met datzelfde uurwerk, misschien dat ik nog eens een keer wat vergelijkende fotootjes kan maken.

Het loopt nu, 20+ uur na de reparatie, nog steeds prima trouwens. Ook geen grote afwijkingen in de tijdsweergave, ondanks dat ik wat gemagnetiseerde tools heb gebruikt :)

Pfff, je zal toch inderdaad je hele blok maar naar de haaien helpen op die manier, da's wel heel erg zuur!

Page 1 of 2 12 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)