Thread: Horloge review! Vittorium DeepDiver DD360100

Results 1 to 4 of 4
    Moderator Lester Burnham's Avatar

Horloge review! Vittorium DeepDiver DD360100

Vittorium DeepDiver DD360100

Afgelopen week ben ik benaderd door Ernie (eignaar Watchuseek) of ik wellicht geïnteresseerd zou zijn om een review te schrijven over een horloge. Ik heb nog nooit een horloge review geschreven dus in eerste instantie wist ik niet zeker of ik het wel aan zou durven. Toch leek het me een leuke opdracht; ik heb net een lichttent ontvangen die ik wel eens uit wil proberen en bovendien hou ik nu eenmaal te veel van horloges om een logeerpartijtje van dit Zwitsers horloge af te wijzen! En aldus ontving ik, tussen de stakingen door, enkele dagen geleden een pakje van de postbezorger.

Het kistje waar het horloge zich in bevindt laat meteen duidelijk zien wat de naam van de afzender is, Vittorium. Het houten kistje is glanzend zwart gelakt, met wat subtiele metallic glittertjes erdoorheen. Binnenin ligt het horloge, de Vittorium DeepDiver, om een grijs kussentje heen, ook is aan de binnenkant van de deksel een zilverkleurige afdruk van merknaam en logo te vinden. Dat logo komen we vaker tegen op het horloge, daarover later meer.

Horlogekast & Kroon

Toen ik me voordat het horloge aankwam wat aan het inlezen was over de specificaties van de DeepDiver viel mijn oog meteen op de kastdiameter van 47 millimeter. Gezien de omvang van mijn pols (6.3”) had ik me al voorgenomen om maar vooral een heleboel ‘off-the-wrist’ foto’s te maken omdat ik dacht dat het horloge toch veel te groot en lomp zou zijn. Ik werd wat betreft de omvang van het horloge positief verrast toen ik het kistje openmaakte en een eerste blik kon werpen op de DeepDiver. Ja, het is zeker een fors horloge, maar door de forse bezel en brede lugs oogt het horloge minder groot dan het daadwerkelijk is. Een brede bezel verkleint immers de wijzerplaat en door de brede lugs lijkt de kast ook relatief gezien weer iets kleiner. Om het wat te concretiseren, mijn Alpha Titanium Pilot (45mm kastdiameter) oogt groter dan de Vittorium DeepDiver. Helemaal onderaan deze review heb ik een aantal wristshots geplaatst.

Wat ook meteen opvalt is het gewicht van het horloge. Ondanks dat het op een rubberen bandje wordt geleverd weegt het horloge maar liefst 170 gram. Ik heb wat gewichten van andere horloges op rubberen band opgezocht om te kunnen vergelijken. Een Rolex Sub weegt 95 gram op rubber, een Seamaster Bond 85 gram, een Seiko Sumo (44mm) 115 gram en een Citizen Ecozilla Ti (48mm) 120 gram. Het is uiteraard een kwestie van smaak, maar ik vind het wel plezierig om een zwaar horloge te dragen.

Qua ontwerp is de horlogekast uniek te noemen, ik ben in elk geval nooit iets tegengekomen dat lijkt op de DeepDiver. Ik denk dat we ook onderhand wel genoeg duikhorloges in de Submariner stijl op de markt hebben, prettig om dus wat frisse wind te zien bij de duikhorloges. Wat de kast vooral kenmerkt zijn enerzijds de brede lugs (zeker 6mm dik) en anderzijds de drie ‘golven’ of inkepingen aan de zijkanten van het horloge. Het lijkt op deze manier net alsof de kast uit twee helften bestaat, een ronde, dikke kern waar ook de achterkant opgeschroefd zit, en daaromheen gedrapeerd de bovenkant van het horloge met de ‘golfjes’, die naadloos overgaan in de zijkanten van de lugs. Dit gevoel van twee helften wordt nog versterkt doordat het bovenste deel voorzien is van een matte afwerking, terwijl de onderste helft gepolijst is. Heel de horlogekast is gemaakt uit 316L staal.

Aan de kroonkant van het horloge is de middelste van de drie inkepingen volledig opgevuld door de gesigneerde kroon. Zoals dat hoort op een heavy duty duikhorloge is de kroon een lekker grote. Dikte van de kroon bedraagt maar liefst 8 millimeter. Om het draaigemak te bevorderen is de kroon voorzien van inkepingen in lengterichting. Door het unieke design van de horlogekast steekt de kroon aan de voorzijde van het horloge 3mm uit terwijl aan de achterzijde 6mm aan kroon te zien is. Ook dit zorgt er weer voor dat de kroon gemakkelijker vast te pakken is, zonder dat het aan de voorzijde aan al te nadrukkelijke aanwezigheid heeft.

Uiteraard is de kroon van het inschroef type, in 2 ¾ volledige rotaties klikt de kroon in de eerste positie. De kroon draait erg soepel, het enige horloge dat ik heb met een vergelijkbare soepelheid in de kroon is een Tag Heuer F1, mijn mechanische en andere quartz horloges draaien allen wat minder ‘smooth’. Ik ben het nog eens gaan nazoeken en het is niet geheel vreemd dat ik deze conclusie trok, ze zijn namelijk voorzien van exact hetzelfde uurwerk, een ETA F06.111, daarover later meer.

Er is een tweede positie waar de datum in versteld kan worden, het uurwerk is immers voorzien van een datumschijf. Er is alleen een klein probleempje wat dat betreft, Vittorium heeft namelijk besloten om geen opening in de wijzerplaat te maken voor een datumraampje. Toch hoor je duidelijk de datumschijf klikken als je draait aan de kroon in tweede positie, ergens onder de wijzerplaat is er dus toch een datum vrolijk heen en weer aan het klikken. Dit is overigens niets nieuws, veel andere fabrikanten doen hetzelfde.

De Vittorium DeepDiver is voorzien van een opschroef achterkant die op de gebruikelijke manier geopend kan worden, met 6 inkepingen in de rand. Het middelste, cirkelvormige, vlak op de achterkant is uitgediept (pakweg 0.25mm volgens de schuifmaat) en voorzien van een grid patroon. Het logo van Vittorium en de merknaam zelf zijn daar dan weer gepolijst bovenop aangebracht. Hetzelfde geldt voor een plaatje waarop het unieke nummer van het horloge (in dit geval 0231/2600) staat geschreven. Door hel vele reliëf en de combinatie van gepolijste en matte delen ziet de achterkant van het horloge er erg aantrekkelijk uit.

Wijzerplaat & glas

De DeepDiver is uitgerust met een wijzerplaat in koolstofvezel design. Ik heb ergens gelezen dat dit echt koolstofvezel is maar plaats daar zelf mijn vraagtekens bij, het ziet er in eerste instantie uit als een print. Het feit dat ik er met een vergrootglas naar heb zitten staren om uitsluitsel te kunnen geven zegt wat over het niveau ervan, het ziet er overtuigend uit. Diameter van de wijzerplaat is 30mm. Op de wijzerplaat heeft Vittorium gekozen voor gemonteerde (in plaats van prints) indices, ik heb het horloge maar niet opengemaakt om het te kunnen nameten maar ik gok dat de indices zowat een halve millimeter hoog zijn, wat ook hier weer voor een prettig reliëf zorgt. Er is gekozen voor een speelse indeling van indices, door de 3, 6 en 9 groot te printen en de overige uren met een streepje aan te duiden. Erg leuk detail is de 12 markering. In plaats van een streepje of 12 heeft Vittorium hier haar eigen logo gebruikt als uurmarkering. Er is verder gekozen voor niet al te veel belettering op de wijzerplaat, de merknaam staat vrij hoog, meteen onder het logo geplaatst. Op de traditionele plaats onder het midden communiceert Vittorium duidelijk dat het hier gaat om een duikhorloge. Verder is de afkomst van het horloge te vinden rondom de 6 uurmarkering.

Een van de belangrijkste factoren die het horloge een speelse uitstraling geeft zijn de wijzers. Vittorium gebruikt voor de DeepDiver druppelvormige wijzers voor de minuten –en urenaanduiding. De secondewijzer is wat traditioneler van vormgeving. Het is in het begin even wennen dat de urenwijzer vrij kort is maar na een tijdje valt dit niet meer op. Je leest de tijd immers vaak meer af met de minutenwijzer dan met de urenwijzer.

Rondom de wijzerplaat zijn nog twee ringen geplaatst, de eerste daarvan is een grappig geval. Het gaat hier om de ring met minuten –en seconde-indices. Deze is praktisch verticaal geplaatst, als je recht van boven op het horloge kijkt valt het dus buiten het zicht en lijkt de wijzerplaat vrij clean. Als je het lichtelijk kantelt zie je ineens de ring met indices tevoorschijn komen. Aardig bedacht.
    Daarboven is een tweede ring gemonteerd, waar de merknaam in geprint staat, ook weer in reliëf. Uiteraard hebben we dit al eerder kunnen zien bij onder andere Rolex, maar het blijft een leuk detail. Deze ring is in een hoek van ongeveer 45 graden gemonteerd.

Door de twee ringen valt op dat de wijzerplaat vrij diep ligt, ik heb het niet kunnen controleren, maar het zou me niets verbazen als de wijzerplaat pakweg 3 of 4 millimeter diep ligt.

De bezel op de DeepDiver is een fraai ding, het bestaat uit twee delen, de onderkant van de bezel is een matzwart metalen ring, met meteen daar bovenop een gepolijste metaalkleurige bezel. De omtrek van beide delen is niet rond, maar bestaat uit een opeenvolging van vlakke stukjes. Hiervoor is gekozen om wat meer grip op de bezel te hebben bij het draaien daarvan. Men voelde er niets voor om een geribbelde bezel te kiezen zoals deze op de meeste duikers te vinden is, wat wel had gezorgd voor een nog betere grip op de bezel. De DeepDiver kiest duidelijk voor ontwerp boven functionaliteit wat dit betreft, wat ook onderstreept dat het horloge ondanks de naam meer een ‘dress-diver’ is dan een echte hardcore duikersklok. Gezien het feit dat 98% van de kopers van duikershorloges er toch niet verder mee komen dan de afwasbak is het niet zo heel gek dat Vittorium de keuze heeft gemaakt om design af en toe te laten prevaleren boven functionaliteit.

De bezel is niet voorzien van een inlegstukje zoals dat bij de meeste andere duikhorloges (Submariner, Seamaster etc. etc.) het geval is, maar heeft ingekerfde minutenmarkeringen. Op de 0/60 positie is ook hier weer gekozen voor het logo van Vittorium. Zoals dat meestal standaard is bij duikhorloges in deze klasse draait de bezel 360 graden rond in 120 kliks, uiteraard kan er maar in één richting gedraaid worden.

Enkele millimeters boven die wijzerplaat heeft Vittorium gekozen voor saffierglas. Dit is bovendien voorzien van anti-reflectieve coating. De coating heeft men aan de binnenkant van het glaasje aangebracht, dit heeft ook mijn voorkeur. Een Breitling van me is voorzien van coating op de buitenkant en door de jaren heen ga je dan altijd beschadigingen zien in de coating. Dan heb je weliswaar saffierglas maar zie je alsnog beschadigingen op het glas.

Zoals dat bij een duikhorloge hoort is de Vittorium DeepDiver ruimschoots voorzien van fluorescerende verf op de wijzers en uurmarkeringen. Er is gekozen voor SuperLumiNova®, wat een prima resultaat tot gevolg heeft. Voor mijn gevoel scoren de Seiko duikers iets beter op dit punt maar erg veel zal het niet schelen. Meer dan genoeg in ieder geval, om na een uurtje of twee in de bioscoop de tijd nog af te kunnen lezen. Twee van de drie wijzers (minuten en uren) en alle uuraanduidingen zijn voorzien van dit fluorescerende materiaal. Inclusief dus ook het Vittorium logo op de 12 positie.

Horlogeband

De DeepDiver is voorzien van een zwarte, anti-allergische, rubberen band. En wat voor één. Samen met het design van de horlogekast is de band het punt waarop deze Vittorium zich het meest onderscheidt van de massa. Ik heb nog nooit een rubberen horlogeband gezien/geprobeerd die zo soepel is als deze, zonder aan robuustheid in te leveren. Vittorium zelf klopt zich ook op de borst met het rubber dat ze gebruiken en ik geef ze daar volledig gelijk in. Het bandje is gefabriceerd in Zwitserland, iets dat veel concurrenten niet kunnen zeggen over hun bandjes. De rubberen straps die ik zelf op mijn horloges heb (onder andere Citizen EcoZilla) komen er niet bij in de buurt. Ik las een andere review waarin de schrijver vertelde dat het bandje zelfs een klasse beter is dat de rubberen bandjes die hij standaard bij zijn Omega’s en Sinn horloges kreeg. En dat zijn toch echt horloges in een andere prijscategorie. Het onderschrijft wel mijn mening over het bandje, heerlijk ding.

De maat van het bandje is ongeveer (lastig te meten) 82/124, bij de aanzet aan de kast is het 24mm breed, wat versmald tot 22mm. Vittorium heeft maar liefst tien gaten doorgedrukt zodat het voor een groot aantal polsen te dragen is. Ik heb het horloge gedragen op het kleinste gaatje, het horloge zat toen voor mij precies goed, alhoewel ik wel moet aantekenen dat ik ervan houd om horloges redelijk los te dragen. Iemand met even dunne polsen (6,3”) zou het misschien te los vinden. Als ik opmeet hoe ver het laatste gaatje van het voorste zit, is ut te rekenen dat het horloge is geschikt tot aan maximaal een 8,5” pols. Alhoewel dan het bandje niet meer onder de bandhouders (hoe noem je zoiets in het NL?) doorkan. Allebei die bandhouders zijn op de bovenkant ook weer voorzien van het Vittorium logo.

De bovenste helft (’12 kant’) van het bandje is voorzien van de tekst ‘Vittorium’ in reliëf, een beetje zoals bij het bekende Breitling-bandje, alleen dan een stuk minder ‘in your face’. De onderste helft is uitgerust met een afdruk van het logo.

Zoals te al zien was op de foto’s is het bandje geïntegreerd in de kast van de DeepDiver, dit maakt het horloge een stuk beter draagbaard voor mensen met dunnere polsen, het bandje begint immers nog ‘bovenop’ de pols waardoor het de ronding van de pols mee volgt. Bij een traditionele horlogeband begint de band wat verder weg van de kast, waardoor het over de rand van dunne polsen heen kan vallen en het ook geen mooie ronding meer heeft. De kast is voorzien van doorgeboorde lugs, met daarin hexagonale schroeven. Deze zijn van het ‘aanwezige’ soort, de uitboringen (en dus ook schroefkop) hebben een diameter van 5mm.

De buckle past prima bij de al eerder genoemde ‘heavy duty’ elementen. Het is uit één stuk staal gevormd en zeer flink in uitvoering, bij de aanzet van de band is de breedte van de buckle al 28.4mm, wat naar boven toe nog verbreedt tot 30.1mm. De naam Vittorium staat ook hier weer in reliëf op afgebeeld. De bovenrand van de buckle is, zoals hieronder te zien, niet recht maar halfrond, wat ook weer een verwijzing is naar de golven in de horlogekast.

Uurwerk & Waterdichtheid

De Vittorium DeepDiver is uitgerust met een quartz uurwerk van ETA. Het gaat hier om de F06.111, een uurwerk dat door een flink aantal gerespecteerde fabrikanten wordt gebruikt. Onder andere Tag Heuer, Longines en Baume et Mercier nemen dit uurwerk af van ETA. Het is geen HEQ-uurwerk, Vittorium heeft ervoor gekozen om de prijs niet te verzwaren door een dergelijk uurwerk, de F06 is in de praktijk accuraat genoeg. In diameter is de F06 25.9mm groot, grappig idee dat dit in een kast van 47mm wordt gebruikt.

De DeepDiver heeft van Vittorium een waterdichtheid van 200 meter meegekregen. Wat nog maar eens onderstreept dat het horloge geen hardcore duikhorloge is maar meer een modebewust horloge met stevige uitstraling. Vittorium heeft andere modellen in de range die een rating tot 500 meter hebben, deze maken deel uit van de AT serie. Beetje vreemd dan ook dat een horloge met 200 meter rating DeepDiver wordt genoemd. In de wandelgangen wordt er al over gesproken dat er binnenkort wel eens modelvarianten op de markt zouden kunnen komen met ratings van 500 of 1000 meter, een toevoeging van deze modellen zou de naam eer aandoen! Tevens wordt er geopperd dat er wel eens een mechanische variant geïntroduceerd zou kunnen worden.

Conclusie

Ik ben eerlijk, toen ik het horloge voor het eerst zag was ik er niet meteen gek op, na een dag was dat omgeslagen naar een neutrale opinie en vanaf de tweede dag ben ik het horloge alleen maar meer gaan waarderen. Waardering voor het design moet een beetje groeien, maar in mijn geval is dat snel gegaan. Bovendien waren alle mensen aan wie ik het horloge heb laten zien er wel meteen enthousiast over, en geloof maar dat sommige van deze mensen het ook hadden gezegd als het niet zo was.

Hetgeen dat er vooral voor zorgt dat je steeds meer van dit horloge gaat houden is dat men zo veel oog voor detail heeft gehad bij het ontwerp ervan. Elke keer vind je weer iets nieuws dat eerder nog niet was opgevallen. Van de dubbele ring om de wijzerplaat heen tot de kwaliteit van de uurindices en de met veel reliëf vormgegeven achterkant.

Het horloge zal geen hoge ogen gaan gooien onder duikers, daarvoor is er te vaak gekozen voor design boven functionaliteit. Maar zeg nu zelf, hoe groot is die groep nu werkelijk? Veruit de meerderheid van de potentiële kopers van een horloge in deze prijsklasse zoekt juist een aantrekkelijk horloge met een uniek design, en gaat niet met regelmaat met perslucht tientallen meters diep de oceaan in. Bovendien is de DeepDiver, dankzij een rating van 200 meter, natuurlijk nog steeds geschikt om mee te zwemmen, snorkelen of duiken.

Al met al is het uitgedraaid op een bijzonder prettige logeerpartij, de Vittorium DeepDiver heeft indruk op me gemaakt! Ik hoop en denk dat we nog veel van Vittorium gaan horen in de (nabije) toekomst!

Gegevens

Vittorium DeepDiver DD360100

$895
    • 200 Meter waterdicht
    • ETA F06.111 uurwerk
    • Saffierglas met anti-reflectieve coating aan binnenkant
    • Kast, band en uurwerk geproduceerd in Zwitserland

• Kast diameter: 47.0mm
    • Kast diameter, inclusief kroon: 50.0mm
    • Dikte kroon: 8.0 mm
    • Uitsteek kroon voorkant: 3.0mm
    • Totale lengte kroon/uitsteek achter: 6.7mm
    • Afstand van lug tot lug: 56.1mm
    • Dikte: 17.3mm
    • Bandbreedte bij aanzet aan kast: 24mm
    • Bandbreedte: 24mm -> 22mm
    • Banddikte: 3.4mm
    • Buckle breedte bij aanzet band: 28.4mm
    • Buckle breedte bovenaan: 30.1mm
    • Wijzerplaat diameter: 30mm
    • Saffierglas diameter: 33.5mm
    • Gewicht: 170 gram
    De Vittorium DeepDiver wordt overigens ook geleverd in een uitvoering met PVD kast en witte rubberen band, modelnummer DD360200. Dit model heeft bovendien ronde uurindices, in plaats van de langwerpige indices op de DD360100 die hier is beschreven.

*Foto niet van mezelf*

Als afsluiting, na al die foto’s die ik in de lichttent heb gemaakt, ook nog wat real-life wristshots (6.3”polsje) van de Vittorium DeepDiver!

Voor de diehards die het helemaal uit hebben gelezen, dank jullie wel voor het doorzettingsvermogen

Voor Ernie, dankjewel voor deze kans, het was erg leuk, er komt nog een video review aan later in de week!

2010 Lester Burnham for Watchuseek.com

Founder, site owner Ernie Romers's Avatar

Re: Horloge review! Vittorium DeepDiver DD360100

Fantastische review en dan te bedenken dat dit je eerste ooit is
    Best regards,

Ernie Romers
    Site owner, Watchuseek.com

Please visit our Collection of Fine Watches & Accessories

Moderator Lester Burnham's Avatar

Quote Originally Posted by Watchuseek Admin View Post
    Fantastische review en dan te bedenken dat dit je eerste ooit is
    Bedankt Ernie, ik merk dat het heel makkelijk is om te schrijven over iets dat je leuk vindt. Ik heb in een dag tijd meer geschreven voor deze review dan in de afgelopen maand voor mijn Master Thesis

Member EricSW's Avatar

Zier er goed uit, zowel het horloge als de review. Zoals jij ook aangaf moet ik ook wel een beetje wennen aan het voorkomen van het horloge, maar kan me voorstellen dat hij in 'realtime' wel beter op je in kan werken. Die ronde uurindicators op die zwarte staan wel beter trouwens.
    Current Collection:
    Breitling Chronomat Bicolor
    Seiko SRP043 'Spork'
    Seiko SNZF13 'Mini Sumo'
    Getat PAM Hommage 44mm PVD 'stealth'
    Wenger Commando Chrono 70731
    Watches from Festina, Diesel, Lotus, Esprit

Spreek je ook Nederlands? Kom dan naar:
    het Nederlandstalige WUS forum: Kaliber 2010

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)