Horlogekast deksel of is het horloge deksel? De Engelse term "caseback" bedoel ik dus.
Beste Kaliber 2010 leden,
Ik loop al dagen te broeden over het behandelen van een onderwerp hier bij Kaliber 2010.
Zonder veel ervaring met het plaatsen van Threads, vraag ik mijzelf dan af: Is mijn onderwerp wel interessant genoeg?
Zet ik mijzelf niet voor schut? Stel je voor dat er géén reacties worden geplaatst, sta je dan even te kijk!
Wat zullen ze wel van me denken, met zo een "WIS-achtig"artikel, een typisch voorbeeld van een "WIS-chopaat".
Uiteindelijk was de Geef-A-Wegactie van Lester om de 5000ste Kaliber post te vieren, voor mij de aanmoediging om het toch maar te wagen.
Nou dat was de intro.
Het onderwerp:
Hoe zien de deksels van jullie horloges eruit? Zijn er anderen die ook foto´s hiervan maken en zo ja, durf je zo ook hier te plaatsen?
Wat is de meerwaarde van een bewerkt deksel, heeft een afbeelding op het deksel sowieso waarde?
Ik denk namelijk van wel, er zijn van die beeldmerken die onlosmakelijk verbonden zijn aan een merk of type binnen een merk.
Vaak zegt het deksel ook iets over het merk, het imago dat men wilt uitstralenof een gehanteerde ontwerp filosofie: puur degelijk en zakelijk(alleen de nodige informatie), industrieel, sportief of probeert de ontwerper een gevoel van luxe mee te geven.
Soms is het ook een "kunst statement" of in elk geval een poging daartoe. Of kiest de fabrikant juist voor een strakke kast zonder beeldmerken niet te vergeten, de transparante deksel met inkijk op het uurwerk met nog andere mogelijkheden om “iets” te communiceren of “een” bepaalde emotie op te roepen.
Heel soms zie ik ook ontwerpen waarvan ik denk " nou, dat is echt te veel" of " ze hebben hier de plank helemaal mis geslagen”. Dis is natuurlijk zeer subjectief, immers over smaak valt niet te twisten zoals wij allemaal wel weten.
De trends door de jaren heen, zeg maar vanaf de jaren 50 en 60 tot heden. Het verschil tussen de modehuis merken,de conglomeraat merken, de zelfstandigen en het explosieve aanbod van de “boutique watches”, etc.
Kortom, volgens mij redenen genoeg en mogelijkheden zat om hierover met elkaar van gedachte te wisselen.
Ik kijk uit naar jullie op/aanmerkingen en bijdrage, hier alvast een aantal van mijn “casebacks”met wat achtergrond informatie.
#1. Omega Speedmaster (Broad Arrow), een klassieker en naar mijn weten het beeldmerk van de Speedmaster vanaf 1957 ( Pre pro, pre moon). Wellicht qua formaat en gebruikte opdruk techniek wisselend door de jaren maar altijd het gestyleerde zeepaardje.
#2. Linde Werdelin, kort en krachtig Danish Design. Functionele informatie zijnde logo, type nr, LE nr en Swiss Made.
#3. Ennebi Mictofo, Italiaanse kunst, eigenlijk een Florentijnse gouden munt ( de Florijn dus) om de oorsprong van het merk te benadrukken en verder "Niente".
#4. UTS München, een toonbeeld van Duits machinebouw. Zakelijk, feitelijk, sterk en strak ( über koel?)
#5 & #6 Eterna Kon-Tiki, beeldmerk is het vlotje van balsahout met zeil als herinnering aan de expeditie van Thor Heyerdahl in 1947. #5 is de Concept Diver ( heden) #6 is een Super Kon-Tiki uit de jaren 70. De link naar avontuur en zee is volgens mij duidelijk hetgeen Eterna wil aangeven.
Fotos zijn wat gecomprimeerd en misschien daardoor wat minder duidelijk.

2Likes
LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote

) kiezen, heeft natuurlijk meer te maken met het type horloge dan met de achterkant. Ik ben nou eenmaal een "Diver" guy.