Thread: OT ; op zoek naar een nieuwe camera!

Results 1 to 10 of 10
    Member Vleeshomp's Avatar

OT ; op zoek naar een nieuwe camera!

First of all weet ik niet of ik deze post zo hier mag plaatsen. Zo niet mag hij verplaatst/verwijderd worden ;)

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe digitale camera! Ik heb jaren een Sony Alpha A200 gehad. Echter deze is recent gejat -_- Dus ik moet maar eens een nieuwe kopen!

Nu vraag ik maar hier advies omdat ik zoveel mooie foto's voorbij zie komen! Jullie zullen het vast wel weten!

Mijn budget is ongv 700€
    Ik ben geen foto-junk, echter wel altijd in voor kwaliteit!

Wellicht dat ik stiekem wel mijn budget verdubbel voor deze :

Maar ja is dit ook wat behalve de onovertroffen looks???
    Time flies when you're throwing watches

Member Bidle's Avatar

Re: OT ; op zoek naar een nieuwe camera!

Ligt er maar net aan waar je hem voor wilt gebruiken. Heb zelf diverse camera's die ik gebruik.

De Leica zou ik sowieso links laten liggen of het moet je ook om uiterlijk gaan. Het is namelijk een schitterend ding, maar de onderdelen zijn wel gewoon ingekocht en daarboven op een dikke marge. Doet verder natuurlijk niks af van de kwaliteit, maar je betaalt er wel voor.
    Feel free to check out and make comments on my photo's: Click!

Ik ben een beetje opzoek naar een alround camera. Vakantie foto's e.d. ;)

Member Temperarely's Avatar

Quote Originally Posted by Vleeshomp View Post
    Hoi,

Welk formaat?

Elf.
    Hey man , watch the road , watch the road !

Beetje formaat anzichtkaart.. Voor de albums ;)

Mijn oude spiegelreflex alpha was eigenlijk perfect voor me! Dus ik zoek weer zoiets.

Moderator Martin_B's Avatar

Naar mijn mening is er geen alround camera. Of je gaat voor kwaliteit, dat betekend forse sensor en goed glas, dus een DSLR, of compact, en dat is dus kleinere sensor en compromissen in het objectief. Zelf gebruik ik een combi van DSLR en compacte camera die in de broekzak past.
    Als je voor DSLR gaat zou ik òf Canon òf Nikon nemen. Welke van de twee maakt eigenlijk niet uit. Voor 700 euro kun je best een leuke body kopen met redelijke lens er bij, en als het fotovirus toeslaat, ga je vanzelf meer geld aan lenzen en flitser etc. uitgeven.
    Spreek je ook Nederlands? Kom dan naar het Nederlandstalige WUS forum: Kaliber 2010

Member Bidle's Avatar

Quote Originally Posted by Vleeshomp View Post
    Ik zou je zelf sowieso even inlezen. Even kijken bij de compact-camera's van de reguliere merken (Nikon, Canon, Sony, etc.). Vervolgens even reviews lezen. Tegenwoordig zijn de compact-camera's erg goed en je kunt er ook prima macro's mee maken, wat weer leuk is voor de horloge hobby.

Enige waar ik met name op zou letten is dat je voldoende optische zoom hebt. Dit hangt natuurlijk ook af van wat je wil fotograferen, maar is vaak wel gewenst. Let op dat het dus optische zoom is!! Wat voor jou voldoende is kun je meestal ook terug vinden in diverse reviews waarbij ze voorbeelden tonen aan de hand van verschillende foto's.

Je kunt uiteraard ook een DSLR kopen, maar die moet je dan wel mee-sjouwen en voor de leuke foto's is het absoluut onzin. Sowieso als je niet van plan bent om er meer mee te doen. Hieronder een link naar foto's die ik enkel gemaakt heb met een simpele Ixus 500:
    http://www.flickr.com/photos/bidle/s...7625572853657/

Zodra ik niet ook voor werk in het buitenland zit, dan gaat er bij gewoon een compact camera mee, want dat is voor mij meer dan voldoende.
    Last edited by Bidle; June 26th, 2011 at 11:03.
    Feel free to check out and make comments on my photo's: Click!

Member

Ik heb net een vriend een mailtje gestuurd met tips, zie hieronder.

"
    Als je kijkt voor informatie bij www.steve'sdigicams zie je een site die complete opsommingen geeft van allerhande verschillende cameratypes. Het is een Amerikaanse site en sommige camera's worden hier in Europa onder een andere type aanduiding of naam uitgebracht, daar moet je op letten. Ook cnet.com is een zinvolle site. Ook dpreview.com en letsgodigital.org zijn nuttig.
    Verder is het zo dat het sterk afhankelijk is van wat je eraan uit wilt geven en wat je ervan verwacht. De algemene trend is: filmen in full HD, de MegaPixelnorm is zo'n beetje 12 of 14 Mp. Dit is om een betere beeldkwaliteit bij hogere ISO's te krijgen. Hoe meer Mp's, hoe slechter/meer ruis bij hogere gevoeligheden. Dit komt doordat er meer ccd cellen op hetzelfde beeldchip-oppervlak zitten. Hierdoor worden de cellen fysiek kleiner en hoe kleiner, des te minder licht ze vangen. Dit wordt softwatematig gecompenseerd door het kleine (licht)signaal wat eraf komt, te versterken. Hierdoor krijg je meer ruis. Deze ruis wordt door een zgnd. "beeldengine" onderdrukt. Hoe sterker de onderdrukking, hoe meer details er weggefilterd worden, dus mindere beeldkwaliteit. Vandaar de trend naar minder of gelijkblijvende Mp's. Voor het idee: een 10Mp camera kan foto's maken die tot A4 kunnen worden afgedrukt.
    Bijvoorbeeld Canon heeft een compact camera heeft die automatisch kan fotograferen, maar ook bijna alle handinstellingen van een spiegelreflex heeft, zonder dat de Mp's erg veel verder opgeschroefd worden. Dit is de Powershot S-95. Dit zou mijn keuze wel eens kunnen zijn. Canon Powershot-S95 Review: Steve'S Conclusion
    Maar ook Panasonic heeft hele mooie camera's, in een iets rustiger prijssegment met veel functies en goede kwaliteit, ook bij moeilijke lichtomstandigheden: bijvoorbeeld de Lumix DMC-FX75.

Maar ook Casio maakt verassend goede compacts Review of Casio Exilim EX-FH100: Digital Photography Review
    Zie ook deze groepstest: 'Compact Super Zoom' Camera Group Test (Q2 2010) Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

Nou, leesvoer genoeg. Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Het valt in ieder geval niet mee om zo maar te zeggen: koop die of die. Teveel keuzes..."

Omdat jouw budget duidelijk hoger ligt als de meeste camera's die hierboven staan, zou ik zeker kijken naar de Canon G12. Dit is een semi-professionele zoekercamera, waarop je eventueel alles met de hand kunt instellen, en in staat tot het maken van RAW. RAW is de onbewerkte data die rechtstreeks van het CCD afkomt, zonder compressie. Deze data bevat meer informatie als een jpeg die normaal uit een camera komt rollen. Je kunt RAW het beste met een digitaal negatief vergelijken. Je kunt het corrigeren, zonder de oorspronkelijke data te veranderen. Canon levert er goede software bij zodat je direct aan de slag kunt.
    Veel succes bij het uitzoeken!

Oeee dat is een handig stukje tekst! Dankje!

Ik ben gister langs wat verschillende fotozaken en BULK-winkels geweest en kwam daar mede door advies uit op een Nikon D3100 met een 18-55 kit lens.. Is het daadwerkelijk iets of loopt er een algehele incentive op deze camera? :p

Member EricSW's Avatar

Ik heb een week of vier geleden een Sony Nex-5 gekocht. dat is een systeem-camera, met verwisselbare lenzen dus, maar zonder spiegel. Is dus een stuk compacter als een DSLR. Maakt zeer kwalitatieve foto's en is met jouw budget goed te betalen. Ben er erg tevreden over. Mischien het overwegen waard.

Zoeentje is dat:

En hier nog eentje 'in actie':

Last edited by EricSW; June 30th, 2011 at 12:22.
    Current Collection:
    Breitling Chronomat Bicolor
    Seiko SRP043 'Spork'
    Seiko SNZF13 'Mini Sumo'
    Getat PAM Hommage 44mm PVD 'stealth'
    Wenger Commando Chrono 70731
    Watches from Festina, Diesel, Lotus, Esprit

Spreek je ook Nederlands? Kom dan naar:
    het Nederlandstalige WUS forum: Kaliber 2010

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)