Like Tree2Likes

Thread: Pontiac horloges

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 30
    Member Jozefs's Avatar

Question Pontiac horloges

Ik wil wel een thread starten over Pontiac horloges. Ik heb op het forum gezocht, maar er zijn zoveel threads over Pontiac auto's dat het moeilijk is er iets over te vinden. Pontiac was een Belgisch merk van mechanische en automatische (en later ook quartz) horloges. Hun slogan was tic tac Pontiac. Het was het enige horlogemerk dat ik kende toen ik nog erg jong was en dergelijke horloges werden ook vaak cadeau gegeven bij communies en dergelijke. Zo heeft mijn vrouw nog een mechanische Pontiac van ca. 1972 die nog altijd perfect werkt. Soms zie ik ze nog opduiken op veilingsites, tussen allerlei andere "Pontiacs" die echter met het automerk hebben te maken en niets met dit niet meer bestaande horlogemerk. Wie weet er meer over? :thanks

Founder, site owner Ernie Romers's Avatar

Re: Pontiac horloges

Hoi Jozefs,

Jouw post brengt herinneringen naar boven. Hier in Nederland was de reclame slogan: "Pontiac tijd, de juiste tijd!". De tijd vliegt, dat is een ding wat zeker is.

Hier is een link naar de Pontiac pagina op Wikipedia.
    Best regards,

Ernie Romers
    Site owner, Watchuseek.com

Please visit our Collection of Fine Watches & Accessories

Member Jozefs's Avatar

Ai, dom van mij dat ik niet op wikipedia heb gekeken... Thx.

Member Jozefs's Avatar

Ik heb via vriend Google nog deze interessante Engelstalige pagina over het merk gevonden.

Pontiac Watches

Blijkbaar is het merk ontstaan in Gent, wat misschien verklaart dat mijn vrouw toen ze 11 was een Pontiac cadeau kreeg... haar familie was namelijk ook van Gent afkomstig. Dat mechanische Pontiac vrouwenpolshorloge werkt overigens nog steeds perfect. Bij gelegenheid zal ik er eens een foto van nemen, of beter laten nemen door mijn zoon, want zelf ben ik er niet zo goed in. Ik heb ondertussen ook twee oude Pontiacs via ebay gekocht, maar die moeten nog toekomen... ben benieuwd en zal er over rapporteren als het de moeite blijkt te zijn.

Moderator G-Shock Forum Sjors's Avatar

Wink Re: Pontiac horloges

Pontiac horloges. Het eerste waar ik dat mee associeer is the Tour de France van 1951. Om meer precies the zijn, de 13e etape over de Aubisque. Wim van Est reed in zijn pas verworven (en voor het eerst om Nederlandse schouders) gele trui. Zijn sponsor Pontiac maakte gretig gebruik van het feit dat hij ongeschonden uit het ravijn kroop met de reclame slogan:

"Zeventig meter viel ik diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep ..."

Cheers,

Sjors
    There are only 10 kind of people. Those who understand binary and those who don't.

Bezoek ook eens het Nederlandstalige WUS forum: Kaliber 2010

Member

Lightbulb Re: Pontiac horloges

Zo zie je maar weer, dat je niet alles wat op het internet staat moet geloven.
    De regels voor Swiss Made waren en zijn duidelijk: Om het op een horloge te mogen zetten, moet het uurwerk in Zwitserland gemaakt en samengebouwd worden. Dat verhaal van Gent klopt dus al niet.
    De onderneming die eigenaar in de Benelux was van het merk Pontiac was gevestigd in BRUSSEL aan de Zwaluwenstraat. Eigenaar van het merk in Zwitserland was de fabriek waar de Pontiac horloges gemaakt werden.
    Er waren zusterondernemingen in Amsterdam (Oosteinde), Jakarta en Biel (Zwitserland) waar de horloges gemaakt werden.
    Als je op horlogeforum.nl zoekt naar Pontiac kun je meer posts van mij vinden.
    Mijn naam daar is Maurits

Oh en voor je het vraagt: ik heb bij een van de bovengenoemde bedrijven gewerkt, daarom ken ik de details van het merk en de onderneming.
    Last edited by emka; May 16th, 2010 at 13:46. Reason: toevoeging

Member Jozefs's Avatar

Dag Emka, bedankt voor deze verduidelijkingen. Inderdaad, kritische zin is steeds vereist met internetinformatie.

Member

Hallo,
    Indien je een thread starten over Pontiac horloges ben ik wel geinterresseerd. Ik ben afkomstig van Belgie maar woon nu in Canada. Zelf heb ik nog een Pontiac Quartz horloge van vroeger, maar ik herinner me niet meer hoe oud ze is. Graa zou ik meer inlichtingen over mijn horloge willen bekomen. Misschien via uw initiatief ???
    Marc

Member

Quote Originally Posted by Jozefs View Post
    Ik wil wel een thread starten over Pontiac horloges. Ik heb op het forum gezocht, maar er zijn zoveel threads over Pontiac auto's dat het moeilijk is er iets over te vinden. Pontiac was een Belgisch merk van mechanische en automatische (en later ook quartz) horloges. Hun slogan was tic tac Pontiac. Het was het enige horlogemerk dat ik kende toen ik nog erg jong was en dergelijke horloges werden ook vaak cadeau gegeven bij communies en dergelijke. Zo heeft mijn vrouw nog een mechanische Pontiac van ca. 1972 die nog altijd perfect werkt. Soms zie ik ze nog opduiken op veilingsites, tussen allerlei andere "Pontiacs" die echter met het automerk hebben te maken en niets met dit niet meer bestaande horlogemerk. Wie weet er meer over? :thanks

Name:  Spirou-Torck-Apo.jpg
Views: 1406
Size:  52.7 KBWat ik vooral weet over Pontiac, en waarom ik Pontiac ken, is dat deze firma medesponsor was, met Apollinaris en Torck, van de fameuze strandspelen "De Koningen der Baan/Les Rois du Volant" die aan de Belgische kust georganiseerd werden tussen 1955 en 1970, en waarvan de eerste prijs een polshorloge Pontiac was ! De strandspelen Apollinaris-Torck waren de belangrijkste van alle publicitaire strandspelen. Zelf wikipedia spreekt erover ! Ga kijken naar Torck en naar Apollinaris op Wikipedia !
    Sjors likes this.

Founder, site owner Ernie Romers's Avatar

Was het niet
    Pontiac tijd, de juiste tijd
    ?
    Best regards,

Ernie Romers
    Site owner, Watchuseek.com

Please visit our Collection of Fine Watches & Accessories

Page 1 of 3 123 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread