Like Tree182Likes

Thread: Wat draag je vandaag? Vol. II

Page 9 of 105 FirstFirst 1234567891011121314151617181959 ... LastLast
Results 81 to 90 of 1042
    Moderator Lester Burnham's Avatar

Re: Wat draag je vandaag? Vol. II

Kan iemand me effe uitleggen what the hell schaamranden zijn?

Member Bidle's Avatar

Glimmende randjes aan de rand van een voorband en/of achterband van de motor. Daarmee kun je zien of de motorrijder het totale loopvlak benut in bochten. Als deze nog glimmen is er op die plek nog geen contact geweest met het wegdek. Dus veel voorkomende opmerkingen zijn dan ook:

Je moest je schamen dat je dat stuk rubber nog niet hebt gebruikt.
    Je moest je schamen dat je als een oud wijf door de bochten gaat.

Het één en ander is ook wel een beetje afhankelijk van het type motor. Bijvoorbeeld op een flinke Chopper zul je vaak eerst met je treeplanken op de grond komen dus schaamranden zijn niet uit te sluiten. Daarnaast ligt het ook nog eens aan je soort band, zo lopen mijn huidige banden van de SM erg vlak en dat betekend dan ook gelijk dat je extreem plat moet om de schaamranden eraf te rijden. Zo ver zelfs dat de stepjes de grond moeten raken en deze zitten aanzienlijk hoger dan bij een sport-motor.

Persoonlijk vind ik schaamranden niet zo erg en is het niks om je voor te schamen. Al helemaal niet op de openbare weg!!

Dan heb je nog 'over de rand rijden' Dat is als je eigenlijk nog platter gaat. De zijkant van de band gaat dan iets bol staan waardoor je loopvlak mee gaat met het platter gaan van de motor. Enfin, ben je weer een beetje op de hoogte.
    Feel free to check out and make comments on my photo's: Click!

Member

Vandaag en gisteren eigenlijk ook:

Omega Seamaster

Volgens mij heb ik hiermee gelijk ook een soort van Graal te pakken. Ik kijk heel regelmatig naar andere, meestal vintage chrono's, maar slechts zelden zie ik er één die ik net zo mooi of mooier vind dan deze... de Speedmaster MKII racing is er één die ik ook prachtig vind. En de Breitling Trans Ocean, en de oude Heuers en de...

Quote Originally Posted by Bidle View Post
    Glimmende randjes aan de rand van een voorband en/of achterband van de motor. Daarmee kun je zien of de motorrijder het totale loopvlak benut in bochten. Als deze nog glimmen is er op die plek nog geen contact geweest met het wegdek. Dus veel voorkomende opmerkingen zijn dan ook:

Je moest je schamen dat je dat stuk rubber nog niet hebt gebruikt.
    Je moest je schamen dat je als een oud wijf door de bochten gaat.

Het één en ander is ook wel een beetje afhankelijk van het type motor. Bijvoorbeeld op een flinke Chopper zul je vaak eerst met je treeplanken op de grond komen dus schaamranden zijn niet uit te sluiten. Daarnaast ligt het ook nog eens aan je soort band, zo lopen mijn huidige banden van de SM erg vlak en dat betekend dan ook gelijk dat je extreem plat moet om de schaamranden eraf te rijden. Zo ver zelfs dat de stepjes de grond moeten raken en deze zitten aanzienlijk hoger dan bij een sport-motor.

Persoonlijk vind ik schaamranden niet zo erg en is het niks om je voor te schamen. Al helemaal niet op de openbare weg!!

Dan heb je nog 'over de rand rijden' Dat is als je eigenlijk nog platter gaat. De zijkant van de band gaat dan iets bol staan waardoor je loopvlak mee gaat met het platter gaan van de motor. Enfin, ben je weer een beetje op de hoogte.
    Aaah, okee, nu begrijp ik 'm!!

Door autorijders worden die dingen ook wel aso-randjes genoemd, zodra ze niet meer glimmen uiteraard

Member Bidle's Avatar

Quote Originally Posted by Lester Burnham View Post
    Aaah, okee, nu begrijp ik 'm!!

Door autorijders worden die dingen ook wel aso-randjes genoemd, zodra ze niet meer glimmen uiteraard
    Je hoeft er niet hard de bocht door hoor. Juist makkelijker om weg te rijden bij korte bochten.

Member Bidle's Avatar

Quote Originally Posted by malus65 View Post
    Vandaag en gisteren eigenlijk ook:

Omega Seamaster

Volgens mij heb ik hiermee gelijk ook een soort van Graal te pakken. Ik kijk heel regelmatig naar andere, meestal vintage chrono's, maar slechts zelden zie ik er één die ik net zo mooi of mooier vind dan deze... de Speedmaster MKII racing is er één die ik ook prachtig vind. En de Breitling Trans Ocean, en de oude Heuers en de...
    Blijft ook echt een super mooi horloge!! Niet meer weg doen.

Member om-4's Avatar

Quote Originally Posted by Bidle View Post
    Oi, oi, oi, mooi zeg, kun je er iets meer over vertellen? Uurwerkje, etc?
    Kan helaas niets vertellen over wat er onder de plaat ligt van die Lanco. eea generic incabloc.
    70's fashion diver. Heeft geen schroefdeksel maar is geperst.

Ik ben nog niet zover dat ik specifieke uurwerken herken. Vond hem wel cool en hij loopt heel nauwkeurig.

Member Bidle's Avatar

Quote Originally Posted by om-4 View Post
    Kan helaas niets vertellen over wat er onder de plaat ligt van die Lanco. eea generic incabloc.
    70's fashion diver. Heeft geen schroefdeksel maar is geperst.

Ik ben nog niet zover dat ik specifieke uurwerken herken. Vond hem wel cool en hij loopt heel nauwkeurig.
    Hij is erg leuk, wees er zuinig op!

Member MHe225's Avatar

Quote Originally Posted by Racka
    ..... Het zou zo maar kunnen zijn dat mijn volgend horloge toch weer een Pilot wordt . Stowa (mit oder ohne logo), Archimede, Fortis. Die van Ron is ook zoo mooi en Fortis heeft sowieso al een kleine voorkeur.... zo veel moois, zo veel verleidingen....
    Misschien kan ik je over de drempel helpen, Rachid; slechts uren terug uit Calgary speciaal voor jou deze foto gemaakt (dit is dus ook wat ik vandaag draag en het horloge dat mee op reis was):

Ikzelf heb (duidelijk) ook een zwak voor Piloten-horloges en er zijn heel veel, hele mooie; je hebt ze zelf al opgenoemd: Fortis, Archimede, Stowa, Laco, ..... Tussen haakjes, Mart, Laco met quartz uurwerk, daar zou ik toch nog eens heel goed over nadenken. Volgens mij krijg je daar spijt van. Hetzelfde horloge is evenwel ook met mechanisch uurwerk te koop.

En dan nog even OT - van het eigenlijke onderwerp af: was niet bekend met de term schaamranden, hoewel ik meteen wist wat bedoeld werd. Hier - in het engels - praat men over chicken strips en dan bedoelen ze niet die dingen van KFC. Chicken strips en schaamranden zijn complementair en vormen samen de hele band: het platte middenstrookje. Toen ik nog in NL woonde had ik nooit 'n plat stuk midden in de band, maar hier is dat een heel ander verhaal. Wegen in Texas zijn overwegend recht met af en toe een flauwe bocht. Dat komt dan uit op een kruising waarvoor je moet stoppen, dus het "scrubben" van de zijkanten van je banden gebeurt zowat nooit. Als ik met kornuiten in de Hill Country ga "gummen" dan rij ik zo'n 700 km op één dag waarvan hooguit 150 - 200 op bochtige stuurweggetjes. D'r zijn heel wat betere lokaties om te wonen, maar daar is geen werk .....

Ron

Quote Originally Posted by MHe225 View Post
    Ikzelf heb (duidelijk) ook een zwak voor Piloten-horloges en er zijn heel veel, hele mooie; je hebt ze zelf al opgenoemd: Fortis, Archimede, Stowa, Laco, ..... Tussen haakjes, Mart, Laco met quartz uurwerk, daar zou ik toch nog eens heel goed over nadenken. Volgens mij krijg je daar spijt van. Hetzelfde horloge is evenwel ook met mechanisch uurwerk te koop.

Ron
    Hmmm, ja, Laco Quartz klinkt niet echt lekker he?
    Maar goed, ik heb al een mechanische Pilot, die Laco zou dan meer een 'convenience quartz' worden. Altijd de goede tijd, maar toch een historisch correct uiterlijk..

Wat ik vandaag omheb:

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)