Thread: Watch movements in NL/BE/Europa?

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 25
    Member Bruno.M's Avatar

Re: Watch movements in NL/BE/Europa?

Time for teasing! Heb effe het eerste conceptlogo voor 'MB Watches' () in elkaar gebeund. Het is niet extreem spannend aangezien ik nog nooit met Illustrator had gewerkt, maar ik moet zegge, I kinda like it dat het zo simplistisch is! Alle punten zijn nodes dus kan ze zo weer verslepen als ik wil. Ik had daarnet een typische designer-epiphany! Ik dacht eerst alles wiskunde; alles moet in het midden zijn. Maarrrr, dan is het bovenste deel van de B kleiner dan het onderste deel, wat compleet onlogisch is. Dus het enige niet-wiskunde aan het logo is het feit dat de indent van de B net iets hoger dan het midden staat, zodat onder net iets groter is dan boven ;)

Name:  MB_Logo.png
Views: 422
Size:  12.7 KB

Dit (of tenminste, de uiteindelijke versie ervan, dit is natuurlijk maar een draadmodelletje) komt dan op de 12-position en caseback te staan en hopelijk ook op de crown.

\edit

Een dikkere, vierkante versie. Past sowieso beter op de crown dan die erboven, maar of die ook mooier is? Hmm.. For some reason stoor ik me eraan dat de afstand van de inkeping van B tot midden kleiner is dan de afstand van de inkeping van M tot onder.

Name:  MB_LogoSmall.jpg
Views: 337
Size:  562.7 KB
    Last edited by Bruno.M; January 18th, 2012 at 17:08.

Moderator Lester Burnham's Avatar

Hahahaha, prachtig dat je al met een logo bezig bent
    Je kan er (gezien je tweetalige achtergrond) ook officieel "Montres MB" of iets dergelijks van maken, wat romantischere naam!

Ik heb ook een aantal horloges waarbij de achterkant met een paar kleine schoefjes zit gemonteerd, misschien wat makkelijker om te doen.

Mijn Kemmner (met vier schroefjes bij de lugs):

Qua waterdichtheid mag dit geen probleem zijn, G-Shock casebacks zijn immers ook in 95% van de gevallen op deze manier gemonteerd:

Member Bruno.M's Avatar

Lester, heb je ze toevallig al eens opengedaan? Zit er nog iets van rubberen ring of is het puur metal on metal?

Moderator Lester Burnham's Avatar

Heb het zelf nooit opengemaakt, maar dat moet haast wel. Bij G-Shocks zeker:

google-plaatje:

En bij die Kemmner ook vast en zeker (zeker en vast?) wel. Metaal op metaal kan je niet echt aanschroeven ofwel? Moet altijd iets van flex tussenzitten om een seal te kunnen creeeren. Tenminste, zo lijkt me dat. Al was het maar om de krimp en uitzet van het materiaal op te vangen bij extreme temperaturen.

Member Oldheritage's Avatar

Zou wel moeten, staal op staal is niet eenvoudig dicht te krijgen. Zonder dichting verzuipt die al bij de minste aanraking met water. Gelukkig volstaat een relatief simpele sleuf met een rubberen dichtingsring in al om een voldoende waterdichtheid te krijgen voor dagelijks gebruik.
    Last edited by Oldheritage; January 19th, 2012 at 01:30.
    Vostok, Vostok Europe, Buran, Moscow Classic, Slava, Raketa, HMT, Casio, Seagull, Shanghai, Alpha, Hamilton, Swatch, Ascot, SpeedTimerKollektion, Seiko, Mido, Junghans, Lyndon, Citizen, Laco.

Member Bruno.M's Avatar

Mja, relatief simpel... Ik heb net wat getekend en dat ziet er wel een stuk ingewikkelder uit dan ik gehoopt had, gaat echt rammend duur worden. Maar aangezien ik mijn crystal ga lijmen moet ik er wel op een of andere manier bijkunnen, want crystal komt dus niet makkelijk meer los.

Check eens; hoe zou het veel simpeler kunnen?

Name:  8_WaterproofingBack.jpg
Views: 336
Size:  307.8 KB

Links case met gleuf voor rubber gasket (midden), rechts caseback. Dit wordt peperduur op te frezen denk ik. Om maar te zwijgen van de frustratie als heel je kast bijna klaar is en je dan een 0.6mm taptool in je case breekt. Ik had gedacht aan een sleuf in de caseback, dan hoef ik die ingewikkelde "sleuf-in-case, "uitsteeksel"-in-caseback"-constructie (jaha dit is een nieuw Vandale woord!) niet te maken. Maarrr; het wordt volgens mij redelijk onmogelijk om in een sleufje van 0.9mm diep in het platte vlak van de caseback een gasket te proppen. Then again... Ik denk plots aan iets. Ik kan niet zo goed het "uitsteeksel" in de case maken, en de rand in de caseback. That oughta work, right? (sec, ik ga het even tekenen.)

/edit

Like so. Zo is het freeswerk in ieder geval al een stuk makkelijker. Kan allemaal geboord worden (/gedraaid voor de caseback), er moet geen idioot kanaaltje meer gegraven worden. Bedoel je zoiets of kan het simpeler?

Name:  8_WaterproofingBack2.jpg
Views: 329
Size:  335.1 KB

Doorsnede; yes, het rubber is iets groter, maar ik ga een 1mm rubber in een 0.9 kanaal proppen, lijkt me beter, right?

Name:  8_WaterproofingBack3.jpg
Views: 318
Size:  260.5 KB

En nu ga ik tukken. Dit is al de derde nacht op rij dat ik idioot lang hieraan werk haha. Heb vandaag met een superbehulpzame onlinewinkel gepraat over screw-down crowns. Ik schat de kans klein in dat mijn eigen kroonontwerp erdoor komt, waarschijnlijk wordt het een standaard (non-branded) Rolex-kroon want die zijn met matchende threaded case tube bijna kant-en klaar te krijgen. Of ik moet geen screw-down nemen, mijn eigen kroon maken (wordt wel een pokkewerk :')), die tappen en op de stem draaien, maar dan moet ik daar weer gaskets voor gaan zoeken, wordt niet ideaal.

Verder is de kast nu toch redelijk klaar, ik twijfel nog tussen de strakke of afgeronde versie, vind ze allebei wel wat hebben. Heb vorige nacht al een boel tools besteld en nog een hoop extra geselecteerd. Waterproofing van crystal is niet moeilijk, lijmen en is klaar. Ik denk dat ik morgen es offertes voor mijn kast ga aanvragen, als dat maar geen teleurstelling wordt ;x

Heb ook al wat ingelezen in dial-montage.

Enige dat nog een volledig vraagstuk is; bevestiging van het movement? Ik vind er bijzonder weinig over. Heb 1 bron gevonden die een vage foto toont van "case clamps", maar geen idee hoe die dingen werken. Je schroeft ze op je movement? Maar hoe bevestigen ze dan in de kast? Puur door inklemming? O,o in that case vind ik het een redelijk wonder dat niet elke movement keihard heen en weer schudt. Ter informatie, mijn movement is 26mm in een 30mm doorsnede kast, is dit teveel ruimte?

Slaapze!

Bruno
    Last edited by Bruno.M; January 19th, 2012 at 03:03.

Moderator Martin_B's Avatar

Wow, je bent voortvarend bezig! En dat logo is natuurlijk prima, omdat het ook mijn initiälen zijn

Wat betreft 'uurwerk in kast', bijna altijd zit er een ring van metaal of plastic in een horloge die de zijwaartse beweging opvangt tussen kast en kaliber. De 'clamps' zijn meer voor de opwaartse krachten.

Spreek je ook Nederlands? Kom dan naar het Nederlandstalige WUS forum: Kaliber 2010

Member Oldheritage's Avatar

Mooie ontwerpen, ziet er degelijk uit. Ik heb een Vostok Europe die een rechthoekige kast heeft met een achterkant die met vier schroefjes bevestig wordt. De achterkant is eigenlijk gewoon perfect vlak zonder uitstekende randen of zo. De enige manier waarop de flinterdunne dichtingsring op zijn plaats gehouden wordt is het feit dat deze in een zeer dunne gefreesde gleuf geplaatst is. Nadeel: zonder wat vet om die ring op zijn plaats te houden is dit ding dus niet te monteren. Maar, samen met een O-ring op de stem is hij wel 50m waterdicht met deze constructie. Als het wat dieper moet zou ik idd eerder voor één van jouw constructies gaan.

Ik denk dus dat het nog iets simpeler kan, door een achterkant te gebruiken die eigenlijk gewoon vlak is. Dan gebruik je eigenlijk ook een vlakke achterkant van de kast van je horloge, maar hier frees je dan één gleuf die de dichtingsring op zijn plaats houdt. Het voornaamste nadeel is dat je niet diep kan gaan op deze manier en dat de montage wat lastiger is. De kleinste afwijking tijdens de montage en de boel is niet meer waterdicht. Maar het lijkt me wel een goedkopere manier.
    Vostok, Vostok Europe, Buran, Moscow Classic, Slava, Raketa, HMT, Casio, Seagull, Shanghai, Alpha, Hamilton, Swatch, Ascot, SpeedTimerKollektion, Seiko, Mido, Junghans, Lyndon, Citizen, Laco.

Member Bruno.M's Avatar

Aha, die ring was ik nog niet vaak tegengekomen, enkel bij goedkopere horloges dacht ik. En ivm logo; hulde voor de M en de B! ;) Twijfel wel nog of ik MB of BM moet nemen. Als ik de B eerst zet is hij rechtsboven open (wil een logo in 1 lijn), en dan lijkt het op een G :p En as we all know...

​>>>>>>>

Member Bruno.M's Avatar

Net offerte aangevraagd bij de CnC frezer! Meeste dimensies zijn nu wel op orde..

Ik snap geen hol van renderen, het ziet er altijd slecht uit, maar vond het toch tijd om eindelijk iets te laten zien dus hier zijn alvast wat lelijke werktekeningen. Even uitleg; offerte is aangevraagd voor die van linksboven dus. Rechtsbeneden zie je in de rode kader wat het oorspronkelijke idee was, volledig zonder CnC frees zelf te maken. In de groene kader zie je een meer afgeronde versie, maar ik denk toch dat ik het oorspronkelijke idee van het chunky, strakke horloge mooier vind. Vind alleen mijn lugs niet echt overtuigend. Dimensies zijn 40mmx50mmx10mm

Het eerste deel van het horloge is trouwens al binnen! Namelijk de movement, dankzij Mart! Nogmaals bedankt! En het is niet enkel een movement, er hangt een compleet horloge inclusief strap aan vast, dus tot de tijd dat de rest binnenkomt ga ik hem nog wat wristtijd geven die die bij Mart blijkbaar niet verdiende ;p In die tijd ook eens kijken hoe nauwkeurig die is en of er gesteld moet worden.

Name:  Collage.jpg
Views: 316
Size:  393.8 KB

\edit

Voor dial dacht ik eerst aan iets met een funky kleur, maar denk dat ik uiteindelijk dit als inspiratie neem; Zwart met rosegold.

Name:  Inspiratie1.JPG
Views: 300
Size:  23.7 KB

\edit2

Strap: http://www.esslinger.com/22mm-empera...atch-band.aspx
    Last edited by Bruno.M; January 19th, 2012 at 23:49.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)