Thread: Watch movements in NL/BE/Europa?

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 25
    Member Bruno.M's Avatar

Watch movements in NL/BE/Europa?

Hey,

Voor een nieuw projectje ben ik op zoek naar een mechanical movement. Ik ben absoluut geen pro, dus ik wil het cheap! Ik keek zelf overseas naar de chinese DG1800. Het probleem is, movement kost 18USD, shipping net zo veel of meer. Superduur wordt het niet, maar vind het altijd zonde veel geld aan shipping te geven, dus hoopte dat er winkels nearby waren. Ik ben op zoek naar een manual (auto is te dik), moest dat nog iets uitmaken :) For references, DG1800 is 26mmx3.7mm. Dial wordt 30mm, dus veel groter moet de movement niet worden.

Thanks! :)

Moderator Martin_B's Avatar

Re: Watch movements in NL/BE/Europa?

Hoi Bruno,

Waarschijnlijk kun je goedkoper een chinees uurwerk uit HK laten komen dan iets in NL te kopen. Maar, welk kaliber je kiest bepaalt welke wijzerplaat en wijzers je kan gebruiken. Tenzij je bijvoorbeeld de voetjes van de wijzerplaat knipt, en gereedschap hebt om wijzers op te ruimen etc.

Heel veel goedkoper dan zoiets zul je denk ik niet in een acceptabele kwaliteit vinden, vrees ik, hoewel ik ze in het verleden wel heb gezien: Precision 0231 Asia Made Mechanical Automatic 2813 Movement Oyster Date Style | eBay

Voordeel van de 2813 is dat het een prima uurwerk is, voor het geld, en vele wijzerplaten en wijzers voor te krijgen zijn.

Groeten,

Martin
    Spreek je ook Nederlands? Kom dan naar het Nederlandstalige WUS forum: Kaliber 2010

Member Bruno.M's Avatar

Hey Martin,

Thanks voor de snelle reactie. Zit er nog veel verschil in die goedkope Chinese movements? Ik heb namelijk een nieuwe site gevonden (Esslinger, gevonden op Google maar blijkbaar ook redelijk bekend op WUS), waar ik voor minder dan dat geld een movement, crystal, crystal glue/cement, en een strap heb. Het gaat om dit movement; 2650S Mechanical Movements Watch Movement. Het is een skeleton, wat volgens mij niet extreem relaxed is voor montage ivm dial, en ook compleet overbodig. Het is echter wel een manual met 3 wijzers in het midden. De DG1800 (Chinese Manual DG1800 Mechanical Movement, nog een goeie website denk ik) lijkt me een betere movement te zijn, maar heeft een seconds hand op 6 o'clock, iets wat ik dénk ik niet wil. Een auto maakt het horloge weer zo dik, denk ik.. Is daarenboven ook weer lastiger met montage. En ze hebben bijna allemaal day-date functies, iets wat ik denk ik niet wil.

In verband met dial; ik moet toegeven, dit is het enige waar ik nog niet naar heb gekeken. Ik had het plan om een volledig eigen dial te maken, zijn er verschillende dials voor verschillende movements? Kan je niet alles matchend maken? Ik heb ook nog niet echt gekeken naar afstand tussen dial/wijzers en crystal, of dikte van het crystal. Ik kan natuurlijk een 0.8mm crystal nemen, dan win ik weer wat ruimte.

Om even te verduidelijken wat ik wil doen; ik wil meer over de insides van horloges te weten komen, maar ik denk dat ik maar een beetje doelloos ga ronddwalen als ik een alpha'tje openbreek. Aangezien ik wel van knutselen hou wil ik een zo cheap mogelijk eigen, degelijk uitziend horloge maken. Laat ons zeggen <150 EUR incl tools. De tools (in ieder geval degene die ik nodig heb voor dit project) gaan alles samen niet meer dan 50e kosten. Dit is inclusief strap, pins, glue, crystal, en alle standaard watchtools van zon 16-in-1 kit.

Ik heb een case getekend, met niet al te ingewikkelde vormen. Niet al te ingewikkeld met het idee dat ik het zelf zou kunnen frezen, zonder CnC dus, om kosten te sparen. Plakje staal eronder, piece of cake! (not really ;p Het is nog steeds mijn moeilijkste freesopdracht ooit en gaat vast enkele keren mislukken, maar het is mogelijk) Na het in CAD te hebben getekend besef ik echter dat het met de scherpe randen van het frezen niet extreem mooi gaat zijn, dus ik ga asap offertes voor een afgeronder, waarcshijnlijk uiteindelijk mooier, model (ook reeds getekend) aanvragen bij een CnC-frezer. Als deze prijs schappelijk is (het is een frezer op de universiteit die prachtig werk levert en 40 euro per uur kost. Weet niet of het enkel voor studenten is of niet though) kan ik ook eens kijken wat het kost om uit titanium te laten vervaardigen. Ik zou, zelfs al frees ik het zelf, sowieso titanium nemen aangezien het krasbestendiger is. Ik weet alleen niet hoe titanium zich laat frezen, geen ervaring mee. Case kan ofwel gratis zijn, als ik het toch besluit zelf te doen, ofwel 40 euro als ik een redelijk simpele versie laat CnC'en, ofwel waarschijnlijk richting de 80 als ik wat meer afrondingetjes invoer. Ik zou de case wel willen laten zien (dan kunnen jullie me helpen in keuzes maken) maar ik ben nog niet erg goed in renderen, dus het ziet er nog redelijk lafjes uit :P Hoop eind deze week wat te kunnen tonen.

Dan dus de dial op de movement bevestigen. Hier heb ik nog geen research over gedaan. Ik kan me inbeelden dat het extreem pietluttig werk wordt, waar ik absoluut geen held in ben :D Wordt nog spannend. Ik ken ook weinig van photoshop dus dat wil ik me eerst nog aanleren om een beetje een serieuze dial te kunnen ontwerpen. Geen idéé van de kosten, maar kan niet veel zijn, toch?

Daarna is het een kwestie van de movement in de case bevestigen. Ik ga waarschijnlijk (alweer om kosten te drukken) een compleet gesloten case houden zonder back, waarbij enkel de crown en de crystal openingen zijn. Niet ideaal voor onderhoud, I realise, maar dat is dan maar jammer I guess... Misschien kan ik er een caseback met screws voor ontwerpen, maar dit maakt het waarschijnlijk net weer een beetje dikker + sealing wordt dan weer een issue. Daarenboven denk ik dat een volledig gesloten, one piece case wel mooi is, dus denk dat ik het zo laat. Heb ook al gedacht aan een screw-on crystal, dan kan ik nog makkelijk bij de movement voor onderhoud en daar gaat die ook niet dikker van worden. Dan moet ik wel mooie screws vinden en ze laten inzinken als ik het mooi wil houden, dus ook nog geen grote voorstander van.

Waterproofing is ook nog iets om over na te denken. Ik ben nog aan het inlezen over de gaskets en casetubes, etc. Ik denk eraan om een ingezonken randje te frezen waar ik mijn crystal op kan lijmen. Ik zie nog niet echt in waarom ik dan een gasket nodig heb eigenlijk.. Maar daar kom ik nog wel achter :) Crown is ook nog een vraagteken. Ik heb nog geen idee hoe ik aan een screw-down crown moet beginnen, terwijl ik dit wel wil. Heb ook een eigen crown-ontwerp gemaakt om bij de overall look van het horloge te passen, dus moet nog zien hoe ik die op een stem krijg. Lijkt me toch gewoon een kwestie van lijmen, right?

Ik moet wel zeggen, ik vind het nu al fantastisch leuk :') Ik kreeg 3 dagen geleden het idee om zelf een horloge te maken omdat ik zo'n tienduizend horloges op Ebay wou kopen maar dat niet bij mezelf kon verantwoorden. Dit wel, heeft nog educatieve waarde ;) Ik dacht echter van "daar komt toch nooit iets van". Maar dan gisteravond lag ik in mijn bed, kon ik niet slapen en dacht ik "what the hell, ik ga es een horloge tekenen!". Heb uiteindelijk nog heel de nacht met kinderlijk enthousiasme zitten tekenen, productieplan geschreven, onderzoek gedaan, etc :D Ik heb zelfs.. *schaamt zich* al een merklogo en naam voor dit horloge bedacht ^^ Ik ben op zich best tevreden wat ik al allemaal heb ontdekt op 1 dag. Ik ben er nog lang niet, maar weet wel de punten waar ik nog zeker aandacht moet spenderen. Achteraf gezien, als ik er echt van overtuigd ben dat ik de productiekwaliteit degelijk genoeg waterproofing voor elkaar krijg, koop ik misschien wel meteen sapphireglas en een miyota movement. Maakt het zo'n 40-tal euro duurder maar dan is het ook wel meteen een stuk beter.. Ik ga er ook absoluut geen designaward mee winnen, was ontworpen met het idee op cheap zelf frezen. Als blijkt dat het CnC echt mee valt kwa prijs kan ik net zo goed een ingewikkeldere, mooiere vorm maken.

En for those wondering. Ja, het is examentijd. Hoe anders zou ik zoveel vrije tijd die ik eigenlijk niet heb vullen met random stuff ;)
    Last edited by Bruno.M; January 17th, 2012 at 23:11.

Moderator Lester Burnham's Avatar

Hahaha, wat een mooie plannen

Ben benieuwd naar je eerste tekeningetje!

Ik wil wel een Zim 2602 uurwerk doneren voor je projectje. Is een manual Rus van 26mm diameter en 3.9mm hoog. Enig 'probleem' is dat het een uurwerk is met subdial op 6 uur. Je kan natuurlijk ook alleen de uur -en minutenwijzer gebruiken en die seconderotertjes achter de plaat lekker laten doordraaien

Laat maar horen of je het kan gebruiken!

Member Bruno.M's Avatar

Wow Mart, dat zou echt cool zijn, bedankt!! Ik voel er dan wel meteen een stuk meer druk opstaan ;) Ik wil meteen volmondig 'ja' zeggen, maar voel me wel aan jou verplicht dan eerst wat meer zekerheid te bieden ivm waterproofing en dial alvorens random aan jouw uurwerk te gaan klooien. Maar alvast bedankt voor de dimensions, kan ik mijn kast er beter op modelleren.

Trouwens; nog iets over het crystal. Het leek me zeer vet om de bovenste laag van het horloge volledig uit glas te laten bestaan. Maw dat het crystal uit de behuizing steekt en zich met een dikte van ongeveer 1mm over de behuizing strekt. Dit idee ga ik echter waarschijnlijk afblazen omwille van duurdere kosten (laten snijden gaat vast een aardige duit kosten, aangezien de vorm van de behuizing achthoekig is), plus het feit dat het allesbehalve praktisch is, blootgesteld glas. Maar het lijkt me wel een vet idee, dus misschien neem ik het mee naar een later ontwerp ;) Voor die tijden dat ik mijn brood verdien als horlogemaker haha.
    Last edited by Bruno.M; January 17th, 2012 at 23:25.

Moderator Lester Burnham's Avatar

Uurwerk gaat morgen op de post

Over de technische kwesties zal ik maar geen uitspraak doen met mijn achtergrond, maar tegen de tijd dat je een marketeer nodig hebt om je merk tussen Rolex en Omega te positioneren mag je me altijd pm'en

Hoi Bruno,

Als je een 'compressor' kast wil maken, ofwel zonder afneembare bodem, moet je qua kroon wel een en ander regelen. De 'release' voor de opwind as zit namenlijk aan de achterkant van het uurwerk. Je moet dus óf een deelbare as hebben, of een gaatje om de release te kunnen bedienen. Sommige kasten hebben gewoon een gat in de achterkant met daarin een schroef om er bij te kunnen:

Groeten,

Martin
    Spreek je ook Nederlands? Kom dan naar het Nederlandstalige WUS forum: Kaliber 2010

Member Bruno.M's Avatar

Hey Martin,

Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt met de release. Bedoel je waar je de stem van de movement kan halen?

Ik heb me trouwens gisteren wat verdiept in screwn-down crowns. Wat zijn die kleine dingetjes gecompliceerd binnenin! :| Ik wil graag mijn eigen crown-ontwerp gebruiken, maar dat binnenwerk wordt echt killing om te maken. Bestaat er geen busje met het binnenwerk dat je dan kan pressure-fitten in je eigen kroon?

En awesome @ Mart!

Hoi Bruno,

Er zit een klein 'knopje' op het uurwerk waar je op moet drukken, zodat de opwindas uitgenomen kan worden. Hier zomaar een voorbeeld van een seiko geloof ik:

Als je niet bij dat knopje kan, kan de as er niet uit, en kan vervolgens het uurwerk niet uit de kast.

In principe kan de as er wel in zonder te drukken, met een beetje moeite, dus als je alles in één keer goed doet, en hem er nooooooit meer uit wil halen....

Member Bruno.M's Avatar

Interesting.. Thanks! Ik heb nog nagedacht over een afhaalbare achterkant, maarja.. 2 delen is duurder dan 1. Waterproofing wordt ook nog moeilijk bij 2 op elkaar geschroefde platen. Of ik moet een ronde caseback maken en met een O-ring werken. Het is wel een punt dat het sowieso lastig/onhandig is om elke keer ik in het horloge wil komen de crystal moet losrukken :p Een beetje teveel lijm en dat lukt al niet meer waarschijnlijk.

Page 1 of 3 123 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)