VIDEO: Nord Zeitmaschine Variocurve

Thread: VIDEO: Nord Zeitmaschine Variocurve

Results 1 to 6 of 6
    Administrator Ernie Romers's Avatar

Video VIDEO: Nord Zeitmaschine Variocurve

Never seen anything like it:

Please find details in German below (we'll translate it into English soon):

VARIOCURVE:
    Nach dem studieren vieler Anzeigen von mechanischen Uhren ist mir aufgefallen, dass bei Uhren mit zentralen Zeigern, dezentralen Zählern, mit retrograder Anzeige, mit Scheibenanzeige usw., das anzeigende Element (Zeiger, Scheibe, Käfig, etc) sich immer um eine feststehende Achse dreht. Durch diese Gegebenheit resultiert ein immer gleich bleibender Radius des anzeigenden Elementes. Meistens geht dieser konstante Radius über eine komplette Umdrehung oder bei retrograden Anzeigen über ein Segment von z.B. 120°. Ich suchte nach einer anderen Form der Anzeige, bei der kein fixer Drehpunkt vorhanden sein sollte. Zuerst suchte ich nach Lösungen über Hebel und Gestänge etc, kam aber dabei auf keine gute Lösung. Einmal war der angezeigte Bereich der Zeit zu klein, bei einer anderen Konstruktion kreuzte sich die Bahn des Zeigers, oder es ergab sich optisch keine schöne Form der Zeigerbahn. Erst nach unzähligen simulierten Konstruktionen , kam ich auf die Lösung mit den zwei gegenläufigen Exzenter. Nachdem dann noch die richtigen Positionen der Drehpunkte und die Längen der Hebel gefunden werden mussten, war die resultierende Bahn die der Zeiger abläuft für mich perfekt. Die Auslegung der Exzenter habe ich so gewählt, dass der maximale Hub (grösste Strecke pro Minute) zur vollen Stunde stattfindet. Als kleiner Nachteil stellte sich dann heraus, dass im Bereich von ¼ vor und ¼ nach, durch den „toten Punkt“ der Exzenter nur noch ein kleiner Weg pro Minute zurückgelegt wurde. Eigentlich hätte man gut damit leben können, dass in dieser „hubarmen“ Fase die Auflösung nicht so gut ist. Weil ich dann aber letztendlich doch nicht ganz zufrieden war, suchte ich nach einer Lösung und konstruierte für diesen Bereich zwei Segmentanzeigen die dem Zeiger „entgegenlaufen“ und somit die Auflösung erhöhen. Resultat: Der Minutenzeiger läuft während der 60 Minuten mit unterschiedlichen Geschwindigkeiten und fährt eine Bahn mit varierenden Kurven ab, was dann auch den Namen Variocurve ergeben hat, welchen ich der Uhr gab.

DIE UHR: VARIOCURVE wurde von mir entwickelt, konstruiert und auch hergestellt.
    WERK: NORD N2 Minuten VARIOCURVE / 2-fache Min-Segmentanzeige / Stunden
    dezentral / Datum mit integrierten präzisions Microkugellagern,
    Brücken und Gleitteile (Zeiger) aus ARCAP,
    Basisuhrwerk ETA 2836/24 28800 Beats/H Gangreserve 42H

MASSE:
    Durchmesser : 43.6 mm
    Höhe : 15.8 mm
    Gewicht : 110 gramm (ohne Band)

NORD-ZEITMASCHINE SWITZERLAND www.nord-zeitmaschine.ch
    Attached Images Attached Images

Attached Images Attached Images
    Last edited by Ernie Romers; November 20th, 2010 at 16:15.
    Best regards,

Ernie Romers
    Founder and former site owner, Watchuseek.com

Member Sodiac's Avatar

Re: VIDEO: Nord Zeitmaschine Variocurve

Wow, pretty wild! Can't quite tell what it's doing, but it sure looks cool. Apparently the hours are read off the scale on the lower left by the 7 o'clock position, but where are the minutes? Would hate to have to pay for the maintenance/upkeep on this one, but I guess if you can afford it, that wouldn't be an issue!

Sodiac
    Too many watches, only two wrists and never enough time...

Member

Is it a watch or a windshield washer?

4. Remove Advertisements
    WatchUSeek.com
    Advertisements

Administrator Ernie Romers's Avatar

The English text:
    Model: VARIOCURVE
    The watch was developed, designed and made by me.
    VARIOCURVE
    After studying the faces of many mechanical clocks, I noticed that with clocks with central hands, peripheral counters, retrograde displays, rotating systems etc., the indicating element (hand, disc, cage, etc.) always rotates around a fixed axis. Due to this fact, the radius of the indicating element always remains constant. In most cases, this constant radius completes a full rotation or, in the case of retrograde displays, only a segment of e.g. 120°. I was looking for another form of display that involved no fixed centre of rotation. At first I was looking at levers and lever systems to solve the problem, but I found no solution. Either the displayed area of the time was too small or the path of the hand intersected or, in another construction, the optical appearance of the path of the hand was unfavourable. Only after countless simulated constructions did I come up with the solution with the two counter-rotating eccentric cams. After determining the correct positions of the fulcrums and the lengths of the levers, the resulting path that the hands follow was perfect for me. I chose the position of the eccentric cams so that the maximum displacement (maximum distance per minute) occurs on the hour. As a minor drawback it then turned out that in the range of ¼ before and ¼ past the full hour, the hand only travelled a small distance per minute as a result of the "dead point" of the eccentric cams. Actually, one could easily have lived with the fact that during this low-displacement period, visibility was not that great. But because I was not quite satisfied, I looked for a solution and constructed for this area two segment displays that "run counter" to the hands and thus improve visibility. Result: During the 60 minutes, the minute hand moves at different speeds and travels along a path with varying curves, which is why I came up with the name Variocurve and named the watch after it.
    Movement NORD N2 / minutes VARIOCURVE / 2 segment minutesdisplays
    (1 left, 1 right) / hours decentralized / date / with integrated
    precision microballbearings / 28800 beats/h / power reserve 42 h /
    sliding parts as the minute hand from the material ARCAP /
    symmetrical 360° winding rotor with integrated not visible windin
    weights. Basic ETA 2836/24
    Case stainless steel / diameter 43.6mm / hight 15.8 mm /
    weight 110 g (without strap)
    crown with double o-ring seal / lunettes fixed with 7 screws
    sapphire crystal both side (the upper flat , convex from 1,5 to 2,5 mm
    the lower flat 1.8mm / screwed strap bar
    NORD ZEITMASCHINE
    SWITZERLAND www.nord-zeitmaschine.ch
    Best regards,

Ernie Romers
    Founder and former site owner, Watchuseek.com

Member Beau8's Avatar

Pretty innovative~CheerS!

Member Senignol's Avatar

It looks like someone trying to re-invent the wheel, using twigs, clay. bird droppings and household bleach. What's the point?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread