Omega Wandklok 1923-1924

Thread: Omega Wandklok 1923-1924

Results 1 to 3 of 3
    Member

Omega Wandklok 1923-1924

Hallo allemaal,

Ik ben geen verzamelaar maar de eigenaar van een Omega wandklok. De klok tikt al tientallen jaren niet meer en al een aantal decades ben ik op zoek naar een deskundige reparateur. Bij voorkeur in de professionele gelederen maar omdat men daar regelmatig aangeeft mij niet te kunnen helpen ook in de amateur klokkenmaker wereld.

Onder de amateurs blijken er een aantal minder deskundig te zijn geweest dan ze zich voordeden. Maar daar kwam ik pas achter nadat de klok, na kortstondig gewerkt te hebben, opnieuw was gestopt met tikken, en vervolgens door het commentaar dat de professionals gaven op de “kwaliteit” van het amateur reparatiewerk.

De profs lopen echter tegen het probleem dat de klok van een bijzondere aard blijkt te zijn. Zelfs bij de Omega fabriek kent men deze klok niet, er zijn geen tekeningen van, en reserve onderdelen vinden is een groot probleem. Onderdelen laten maken zou zo kostbaar zijn dat het de waarde van de klok overstijgt.

Omdat de klok een familiestuk is en daardoor emotionele waarde heeft, hoop ik hier iemand te ontmoeten die mij met raad en/of daad kan helpen met het reanimeren van deze klok.

De klok is van vóór de tweede wereldoorlog en is in het toenmalige Nederlandsch Indië in de familie terecht gekomen. Het is een Omega wandklok van waarschijnlijk Mahoniehout. Hij is vierkant met een zijde van 28,8 cm en een dikte van 3,2 cm (excl. afstandhouders tot de muur). Zie foto 1 en 2.

Name:  Foto 1.jpg
Views: 25
Size:  148.1 KBFoto 1 Name:  Foto 2.jpg
Views: 23
Size:  151.6 KBFoto 2 Name:  Foto 3.jpg
Views: 27
Size:  160.7 KBFoto 3

Als het deksel van het uurwerk wordt verwijderd is op het uurwerk te lezen: “Seven 7 jewels, two 2 adjustments, 8 days”. Zie foto 3.
    Het serienummer van het uurwerk is 6706401. Met speuren op internet ben ik er achter gekomen dat dit duidt op het bouwjaar 1923.
    Een van de profs beschrijft het uurwerk als een kaliber 59-8D.

Diezelfde prof geeft aan dat de schade in de klok vervolgschade is van een eerdere “reparatie”. Bij die reparatie is de opwindstift vastgesoldeerd aan de opwindas. Zie foto's 4 en 5.
    Dit is ooit gedaan omdat de klok zich niet meer liep opwinden.

Het is zeer waarschijnlijk dat er tussen de opwindstift en de opwindas een koppelingssysteem heeft gezeten dat verwijderd (defect?) is. Daarom moesten stift en de as aan elkaar gesoldeerd worden.
    Het vermoeden van dit koppelingssysteem is ontstaan doordat er in de kast een gat zit dat veel groter is dan de dikte van de opwindstift. In dit gat zou het koppelingssysteem hebben gezeten. Zie foto 5.

Name:  Foto 4.jpg
Views: 24
Size:  93.3 KBFoto 4 Name:  Foto 5.jpg
Views: 23
Size:  133.1 KBFoto 5

Het doel van dit koppelingssysteem zou zijn om bij de heengaande slag van de opwindkroon de klok op te draaien (veer spannen) en bij de teruggaande slag het uurwerk niet mechanisch te belasten.
    Tevens zou daarmee een mechanische scheiding tussen de stift en de as gemaakt kunnen worden. Dit is van belang als het uurwerk uit de kast van de klok gehaald moet worden. De lange opwindstift kan dan in de houten kast blijven zitten, terwijl de opwindas in het uurwerkhuis kan blijven zitten.
    Nu is het zo dat er in het uurwerk eerst een schroefje moet worden losgedraaid voordat het geheel (opwindstift + opwindas) verwijderd kan worden.

De grote vraag is nu: klopt dit vermoeden, en hoe kan ik aan het koppelingssysteem komen?

Maar dat is nog niet alles. Want er is een conisch tandwiel van het opwindsysteem onherstelbaar beschadigd (foto 4). Heet dat onderdeel soms: renurerad? Waar kan een vervangend exemplaar van dit conische tandwiel worden verkregen of waar kan ik zoiets, betaalbaar, laten frezen?

Het laatste onderdeel dat vervangen moet worden is de onrust, of nog beter: een compleet echappement. Ook daarvoor is de vraag: waar kan ik een vervangend exemplaar krijgen?

Het mooiste zou zijn als ik eenzelfde, defecte, klok zou kunnen bemachtigen om van 2 niet werkende exemplaren één tikkende te kunnen laten maken.

Dank voor jullie hulp,

Alex

Member Al Faromeo's Avatar

Re: Omega Wandklok 1923-1924

Wow...

Ik kan je niet helpen, maar ik denk wel dat het even kan duren vooralleer je hier antwoord krijgt: dit hoekje van het forum is nogal stillekes.

Er is een forum gewijd aan klokken (https://forums.watchuseek.com/f385/) en je zou het in het Omega forum kunnen proberen.

Sukses!
    Nanophylia: getting all excited over tiny things.

Member

Re: Omega Wandklok 1923-1924

Hi Al Faromeo,

Leuke nick heb je!

Ik ga me eens oriënteren op de door jou genoemde fora: dank voor de tip!

Punctuele groet,

Alex

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)